среда, 09.04.2025, 14:00 -> 22:40
Cool Jazz – Mix
Od sada, umesto rubrike džez rok, slušaćete probrane i čuvene numere „cool“ džeza, iz naše velike Fonoteke Radio Beograda.
„Meka varijanta bi bapa“, uključujući snimke Majls Dejvisa koji čine „Birth of the Cool“; kompletna dela Modern Džez Kvarteta; rad Džeri Maligena, posebno njegov rad sa Čet Bejkerom i Bob Brukmajerom; muziku pratilaca Sten Kentona tokom kasnih 1940-tih do 1950-tih; i dela Džordž Širinga i Sten Geca.
Zatim, tu su doprinosi svirača koji su izbegavali bi bap u korist drugačujeg razvoja posle sving ere, uključujući Leni Tristana, Li Konica i Vorn Marša; Dejv Brubeka i Pol Dezmonda; Džimi Đufrea i Dejv Pela, zatim muzičari koji su bili aktivni u Kaliforniji od 1940-ih do 1960-tih, razvijajući ono što je postalo poznato kao „džez Zapadne obale“, kao i istraživačka muzika sa „prigušenim efektom“ Tedi Čarlsa, Čik Hamiltona, Džon LaPorte i njihovih kolega tokom 1950-ih.
„Sool“ džez se pojavio kao reakcija na bi bap, saumerenijim tempom i „reflektivnijim stavom“. Ted Đoja i Li Konic su identifikovali kornetistu Biks Bajderbeka i saksofonistu Frenki Trumbauera kao rane rodonačelnike „kul“ estetike u džezu. Đoja navodi Bajderbekovo ublažavanje snažnog ritmičkog uticaja džeza u korist održavanja melodijskog toka, uz istovremeno korišćenje složenih tehnika kao što su neobične harmonije i celotonske skale. Trumbauer je, kroz „svoj uglađen i naizgled lagan stil na saksofonu“ u velikoj meri uticao na tenor saksofonistu Lestera Janga, koji je uticao na kul džez više od bilo kog drugog muzičara.
Jangovo sviranje saksofona koristilo je laganiji za razliku od „punog“ pristupa svirača kao što je Kolmen Hokins. Jang je takođe imao tendenciju da svira „iza“ ritma, umesto da ga pokreće. Jače naglašavao razvoj melodije u svojoj improvizaciji, pre nego „hot” fraze ili promene akorda.
Muzika se menjala u doba posle rata, saksofonista Beni Karter je svirao mekše, Tedi Vilson je svirao delikatnije klavir, Beni Gudean je prestao da koristi gusti vibrato Džimi Nuna i drugih klarinetista. Solo Majlsa Dejvisa na "Chasin' the Bird" Čarli Parkera iz 1947. godine i klavirski solo Džon Luisa na albumu Dizija Gilespija "'Round Midnight" iz 1948. godine anticipirali su „kul“ eru.
Коментари