недеља, 13.04.2025, 21:05 -> 11:53
Žene u muzici – Lori Lejtmen
Odlomci iz dvočine opere „Skerletno slovo” Lori Lejtmen.
Rođena 1955. u Long Biču u državi Njujork, Lori Lejtman je studije kompozicije završila na Univerzitetu Jejl. U njenom opusu, pored opera nalaze se brojna horska dela, ali i preko tri stotine solo pesama koje je pisala na tekstove klasičnih i savremenih pesnika, kao i autora stradalih u Holokaustu. Dela Lori Lejtman izvođena su širom sveta, a komponovala ih je po porudžbinama, između ostalih, Bi-Bi-Sija, Kraljevskog filharmonijskog društva, Lirskog festivala u Filadelfiji, Opere Kolorada, kao i organizacije "Muzika sećanja" čiji je rad usmeren ka otkrivanju stvaralaštva stradalih Jevreja.
Roman Skerletno slovo Natanijela Hotorna iz 1850. godine, u kojem autor pripoveda o složenosti greha i krivice, ali i mogućnosti, odnosno nemogućnosti pomirenja i praštanja, bio je podsticaj kompozitorima poput Valtera Damroša, Frederika Krola i Margaret Garvud da napišu operu. Poslednje ostvarenje inspirisano ovim remek-delom američke književnosti potiče upravo iz pera Lori Lejtman. Pisala ga je po tekstualnoj adaptaciji u stihovima Dejvida Mejsona, i po porudžbini Univerziteta Centralnog Arkanzasa. Delo je imalo premijeru 7. maja 2016. u Operi Kolorada, a potom je 2017. godine izdavačka kuća Naksos objavila i snimak ovog izvođenja. Reči kritičara bile su pune hvale i pozitivnih ocena, ističući da se „u prvom planu primećuje lepota muzičkog pisma Lori Lejtman. Kako je autorka veliki deo svoje karijere posvetila upravo umetničkim pesmama, njena sposobnost da spoji reči sa lirskim, često uzvišenim melodijskim linijama, kroz izobilje zanimljivih harmonskih rešenja, uspešno je prikazana u ovoj operi… Ona muzikom slika likove na veoma živopisan način; lirski ekspresivna i zamršeno orkestrirana, muzika Lori Lejtman znalački dramatizuje psihološke osnove Hotonove priče.“
Inače, radnja opere odvija se u puritanskom Bostonu sredinom sedamnaestog veka, gde se na gradskom trgu okuplja grupa ljudi kako bi prisustvovali javnom vređanju Hester Prin, mlade žene koju je zajednica osudila zbog preljube. Iako je primorana da na grudima nosi jarkocrveno obeležje srama – skerletno slovo „A“ (na engleskom adulteress znači preljubnica) – ona uporno odbija da otkrije ko je otac njene ćerke Perl, a reč je o mladom svešteniku Arturu Dimsdejlu, koji se nalazi među okupljenima. Gledajući u prisutne meštane na trgu, Hester Prin primećuje niskog, osakaćenog muškarca Rodžera Čilingvorta i u njemu prepoznaje svog davno izgubljenog muža za koga je mislila da je poginuo. Povređen i besan, on čini sve da pronađe njenog ljubavnika i natera ga da sa njom podeli sramotu.
U glavnim ulogama nastupaju: sopran Lora Klejkomb kao Hester Prin, tenor Kajl Nap je Džon Vilson, stariji sveštenik, rolu Belingama, gradonačelnika Bostona peva bariton Danijel Belčer, dok je Artur Dimsdejl, mladi sveštenik – tenor Dominik Armstrong. Ulogu Rodžera Čilingvorta Lori Lejtman je poverila baritonu Malkolmu Makenziju. Horom i orkestrom Opere Kolorada diriguje Ari Pelto.
Urednica Irina Maksimović Šašić
Коментари