четвртак, 20.03.2025, 21:30 -> 13:43
Muzika viva – Festival „Muzički dani” u Donauešingenu
Ciklus posvećen najstarijem festivalu savremene muzike osnovanom 1921, koji se održava svakog trećeg vikenda u oktobru u organizaciji Radija Jugozapadne Nemačke iz Štutgarta i grada Donauešingena, završavamo snimkom Simfonijskog orkestra Radija Jugozapadne Nemačke iz Štutgarta pod upravom Vimbaja Kazibonija.
Kompozicija Rew-Play-Ffwd (Premotaj-pusti-ubrzaj) čileanskog autora Fransiska Alvarada inspirisana je sećanjima iz detinjstva i zvukovima koje proizvodi video traka, odnosno video-rikorder prilikom premotavanja. Pored zvukova ubrzavanja i usporavanja trake, Alvarado je bio zainteresovan i za promene koje nastaju na samom zapisu, bilo nehotičnim presnimavanjem delova trake, ili njenim propadanjem koje je nastajalo zbog stalne manipulacije, a koje se manifestovalo u pojavi šumova, promene intonacije i drugih defekata.
Potom ćete čuti ostvarenje pod nazivom Ding, Dong, Darling! hrvatske kompozitorke Sare Glojnarić. Autorka navodi da je ova kompozicija posvećena slavljenju kvir kulture i identiteta, kao i njenom uticaju na širu pop kulturu, digitalne pokrete, onlajn sleng i internet diskurs. Kako Sara Glojnarić navodi, svi kulturni sadržaji koje konzumira ili u kojima uživa, obeleženi su njenom seksualnom orijentacijom i radošću koja je prožima dok posmatra Šapel Roan koja peva o svojoj žudnji prema drugim ženama ili dok gleda takmičenje za Pesmu Evrovizije, te sluša muziku koju stvaraju trans žene. Ovo delo slavi taj trenutak sreće koji autorka oseća dok posmatra druge kvir osobe koje iskazuju svoju orijentaciju, suprotstavljajući se dominantnom narativu da je uzrok tome u traumi ili bolu, već umesto toga slavi otpor, istrajnost i kreativnost LGBTQ+ zajednice.
Festival je zatvorila kompozicija Nepredviđeni sumrak – od kostiju do krila Haje Černovin. Ova izraelska kompozitorka napisala je delo za glasove i orkestar u kojem deonica hora nema narativni kvalitet, već donosi direktne, svakodnevne, emanacije ljudskog glasa: udah, buku, nestajanje. Prema rečima autorke, ovo je neka vrsta opere u kojoj se glas nalazi u orkestarskoj džungli, divljini u kojoj se ne može zaustaviti ili kontrolisati bujanje i narastanje života.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари