среда, 19.02.2025, 20:00 -> 13:57
štampajVelika operska tura 2024–2025
Direktan prenos iz milanske Skale – Čajkovski: Evgenije Onjegin
U sredu, 19. februara sa početkom u 20 časova, uživo iz milanske Skale, možete pratiti operu Evgenije Onjegin Petra Čajkovskog. Premijerno će u čuvenoj italijanskoj operskoj kući biti predstavljena nova produkcija najpoznatije opere Čajkovskog, u kojoj će ulogu Tatjane pevati Aida Garifulina, a u naslovnoj ulozi nastupiti Aleksej Markov. Horom i orkestrom Skale dirigovaće Timur Zangijev.
Opera Evgenije Onjegin nastala je u trenutku kada je Čajkovski bio na vrhuncu međunarodne slave iako još uvek nije napunio četrdeset godina. Nekoliko godina ranije napisao je svoj Prvi klavirski koncert, Četvrtu simfoniju i Labudovo jezero, te je posle ovih izazova želeo da napiše i operu koja će biti dobro primljena posle više neuspešnih pokušaja. Pevačica Jelisaveta Lavrovskaja predložila mu je da se okrene Puškinovom Evgeniju Onjeginu. U pismu koje je Čajkovski upitio svom bratu on kaže: „Ova ideja mi se učinila ludom – ali odmah sam krenuo da ponovo čitam Puškina i proveo sam besanu noć, čiji je rezultat scenario ove predivne opere…”
Kompozitor je najvećim delom izbacio prvi deo romana koji se bavi Onjeginovim životom u Sankt Peterburgu i svoju operu započeo momentom kada se pojavljuje glavna junakinja Tatjana, znajući da će publika moći da popuni praznine, imajući u vidu popularnost Puškinovog predloška. Ipak, još od vremena Tolstoja, pisci su prezirali opersku verziju Čajkovskog, što je kulminiralo uskogrudom kritikom Vladimira Nabokova, inače nesklonog muzici i bez većeg muzičkog talenta, koja je postavila standard da rad kompozitora među intelektualcima treba da se posmatra sa prezirom. Ipak, Asafjev i drugi značajni muzički teoretičari su ukazali na majstorstvo s kojim Čajkovski tretira Puškinov tekst, dopunjuje ga i razvija preciznom manipulacijom muzičkih žanrova i konvencija. Isprva ova opera nije tako dobro prihvaćena na zapadu, ali je velikim zalaganjem pre svih Gustava Malera postepeno postala sastavni deo repertoara svih operskih kuća, oduševljavajući publiku i danas svojim spojem muzike i teksta, izuzetnim lirizmom i pamtljivim melodijama.
Urednice prenosa: Sanja Kunjadić i Ivana Neimarević
Коментари