Читај ми!

Oratorijum – Feliks Mendelson: Sveti Pavle

Reprodukujemo oratorijum „Sveti Pavle” Feliksa Mendelsona, sa snimka zabeleženog 8. juna na Štutgartskom muzičkom festivalu, a koji smo dobili posredstvom razmene članica Euroradija. Tom prilikom odabranim solistima, kao i vokalnim ansamblom „Pevači iz Gehingena” i Filharmonijom Nemačkog radija iz Sarbrikena-Kajzerslauterna dirigovao je Hans-Kristof Rademan. U solističkim ulogama nastupaju: Kristina Landshamer, sopran, Justina Vaitkute, mecosopran, Andreas Post, tenor i Konstantin Krimel, bas.

Feliks Mendelson je svoj prvi oratorijum, „Sveti Pavle”, dovršio 1836. godine, kao dvadesetsedmogodinjšak. Prva verzija ovog dela premijerno je izvedena iste godine, 22. maja, a potom je doživela nekoliko velikih revizija. Druga od njih, iz oktobra 1836. godine, poslužila je kao osnova za štampano izdanje, a publici je predstavljena u Birmingemu. Ovo je bilo verovatno najpopularnije Mendelsonovo delo za njegovog života. Samo u prvih osamnaest meseci od premijere izvedeno je na pedeset različitih lokacija u svetu, a odlične ocene su mu dali i Robet Šuman i Rihard Vagner, koji inače nije imao visoko mišljenje o Mendelsonu.

Rad na libretu je započet 1832. godine i na njemu su radili kompozitor i njegov prijatelj iz detinjstva, pastor Julijus Šubring, sakupljajući odlomke iz Starog i Novog zaveta – pre svega iz Dela Apostolskih, kao i tekstove korala i himni, u maniru Bahovih vokalno-instrumentalnih kompozicija. Tema oratorijuma bavi se životom apostola Pavla, rođenog kao Jevrejin Savle, koji je bio figura od posebnog značaja za Mendelsonovu porodicu, s obzirom na to da su i oni prihvatili hrišćansku veru kao svoju. Podeljen je u dva dela, od kojih svaki poseduje tri dramske epizode. U prvom delu to su kamenovanje đakona Stefana, pojavljivanje Hrista pred Savlom na putu za Damask – koje je Mendelson rešio kroz epizodu ženskog hora praćenog duvačkim instrumentima što je izazvalo kontroverzu, i na kraju samo Pavlovo preobraćenje, krštenje i prelazak u novu, hrišćansku veru. Drugi deo oratorijuma bavi se pre svega Pavlovim propovedanjem i širenjem hrišćanske vere, uprkos protivljenju kako Jevreja, tako i rimsko-helenističkog stanovništva.

Samo delo u muzičkom smislu se oslanja na uzore iz barokne epohe. Iz Bahovih „Pasija” čiju je renesansu propagirao, Mendelson je pozajmio ulogu „naratora” kako bi u rečitativima ispričao priču, kao i korale koji demarkiraju najvažnije strukturalne odseke dela. Dug Hendlu treba tražiti u horovima raskošne fakture, koji se direktno uključuju u dramsku radnju.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом