Читај ми!

Muzika viva – 32. Međunarodna tribina kompozitora u Beogradu

Pratićete koncert održan 5. oktobra u Velikoj sali Studentskog kulturnog centra kada su izvedena dela Džordža Kristofija, Milane Stojadinović-Milić, Katalina Kretua, Branke Popović, Paka Heija Leunga i Dragane Jovanović.

Koncert je započeo delom Poema 1 kiparskog kompozitora Džoržda Kristofija. Ovo ostvarenje napisano za dve flaute, inspirisano je pesmom E.E. Kamingsa, iz koje je autor pokušao da izvuče određene muzičke kvalitete. Kao što je Kamings izborom reči pokušao da vizuelno predstavi  semantičko značenje pesme, Kristofi muzički evocira zvučne kvalitete koji nastaju prilikom čitanja teksta.

Potom sledi Sonatica in En Milane Stojadinović-Milić. Delo je posvećeno pijanistkinji Nataši Mitrović i prema rečima autorke, predstavlja portret ove umetnice. Nju autorka doživljava kao „romantičarski rapsodičnu, mozaičnu, liričnu, vedru i usplahirenu, a opet, pomalo i setnu i na momente tužnu, čistu i nepretencioznu, snažno kontrastnu, detinjastu i leptirastu, ali i veoma – veoma ozbiljnu“.

Koncert je nastavljen kompozicijom Restblik za bajan (harmoniku) i elektroniku rumunskog kompozitora Katalina Kretua. Kretu je rukovodilac Centra za elektroakustičku muziku i multimediju Nacionalnog muzičkog univerziteta u Bukureštu, a delo kojim se predstavio na prošlogodišnjoj Međunarodnoj tribini kompozitora inspirisano je upravo ovim gradom. Naziv potiče od kombinacije nemačkog naziva za rumunsku prestonicu – Bukarest i nemačke reči „blik“, koja znači „pogled“. Semantička poigravanja sa značenjem reči „rest“, koja na engleskom znači „ostatak, preostali materijal ili talog“, takođe su inspirisala Kretua, jer je materijal iskorišćen u ovom delu predstavljao višak koji je nastao nakon njegove rezidencije na Institutu za kompjutersku muziku i tehnologiju zvuka Visoke umetničke škole u Cirihu i dela Rihblik koje je tada realizovano. Ovo efektno delo zasnovano je na velikim i malim sekundama, te veštom prožimanju akustičkog i elektronskog parta.

U nastavku sledi ostvarenje pod nazviom U-turn, odnosno Zaokret Branke Popović. Delo za violončelo i klavir nastalo je kao porudžbina violončeliste Đorđa Miloševića, kao deo projekta pod nazivom Emocije i temperamenti. Zadatak je bio da se napiše kompozicija inspirisana jednom emocijom i jednim tipom temperamenta, a Branka Popović je odabrala „bes“ kao emociju, koja dominira u prvom odseku, te sangvinični temperament, koji dočarava u drugom delu kompozicije.

U emisiji ćete još čuti i kompoziciju Budeći se, ili sanjajući, kao Čuang Ce, ili kao leptir mladog kompozitora iz Hong Konga, Paka Heija Leunga, inspirisanu drevnom kineskom filozofijom, kao i kompoziciju Tužni kolerik Dragane Jovanović. Ovo je još jedno ostvarenje nastalo na inicijativu violončeliste Đorđa Miloševića i pijanistkinje Bojane Dimković, u okviru njihovog projekta Emocije i karakteri, u kojem su autori pozvani da napišu dela inspirisana nekim od osećanja ili karaktera.

Urednica emisije: Ivana Neimarević

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом