субота, 10.06.2023, 20:02 -> 09:00
štampajOPERSKA SEZONA EURORADIJA 2022-2023
U emisiji ćemo predstaviti snimak opere "Nikson u Kini" Džona Adamsa, zabeležen na predstavi održanoj 7. aprila ove godine u Operi Bastilja u Parizu. Glavne uloge tumačili su: bariton Tomas Hempson kao Ričard Nikson, sopran Rene Fleming kao Pet Nikson, bariton Šaomeng Žang kao premijer Džou Enlaj, bas Džošua Blum kao Henri Kisindžer, tenor Džon Metju Majers kao Mao Cedung, sopran Ketrlin Kim kao Điang Ćing, dok tri Maova sekretara izvode mecosopran Nensi Tand kao prvi sekretar, alt Ning Liang kao drugi sekretar i kontraalt Emanuela Pasku kao treći sekretar. Horom i orkestrom Pariske opere dirigovao je Gustavo Dudamel.
Ovo delo premijerno izvedeno 1987. godine, danas spada u red najizvođenijih opera kasnog XX veka i u pravom smislu te reči je "operski klasik" savremenog trenutka. Zasnovano je na susretu Ričarda Niksona i Mao Cedunga 1972. godine. Ova poseta Kini koju je Nikson nazvao "nedelja koja je promenila svet" uistinu je bila jedno od ključnih dešavanja na geopolitičkoj sceni u protekle četiri decenije. Od tog trenutka svetska diplomatija je dobila treći centar moći pored Vašingtona i Moskve, a susret je uticao i na smirivanje hladnoratovskih tenzija, kao i na slabljenje uticaja Varšavskog pakta, što će dovesti i do pada Sovejtskog saveza 1989. godine. Takođe, ovo diplomatsko otvaranje Kine prema svetu, posle dugogodišnje stagnacije, bila je uvertira i za ekonomsko otvaranje ove zemlje koje će se desiti tokom osmadesetih godina i koji će ustoličiti na poziciju veliki svetske ekonomske sile, koju danas zauzima.
Sama opera nastala je kao zajednički poduhvat kompozitora Džona Adamsa i pesnikinje Alis Gudman, na osnovu inicijalne zamisli reditelja Pitera Selersa koji ih je povezao. Kako to sam Adams beleži Gudmanova je uspela da "libretu u dvostihu ...da izuzetnu kompleksnost, te je on postao delom epopeja, delom satira i parodija političkih poza, a delom ozbiljna refleksija o istorijskim, filozofskim pitanjima". Nikson u Kini je bila prva opera koja je iskoristila "medijski događaj" kao bazu za dramaturšku strukturu. U srcu ove istorijske drame je šest izuzetnih ličnosti - bračni par Nikson, Mao Cedung i njegova žena Đijan Ćin, premijer Džou Enlaj i državni sekretar Henri Kisindžer. Ipak, iako se operski likovi baziraju na stvarnim ličnostima, oni su tretirani u libretu Alison Gudman na nešto apstraktniji, konceptualniji način. Oni predstavljaju dve strane moći, medijske i oratorske manipulacije, dok sama dramaturška struktura od realizma sa početka opere odlazi ka svojevrsnom nadrealističkom, fikcionalnom kvalitetu.
Na muzičkom planu, u ovom delu, Džon Adams stvara sebi svojstveni spoj minimalizma i rehabilitovane melodijsko-harmonske dimenzije. U svojoj osnovi ovo je eklektičan pristup, u kojem se mogu čuti reference na Vagnera, Geršvina ili njegovog savremenika Filipa Glasa. Iako su harmonske prorgesije dijatonske i jednostavne, uticaj džeza se može jasno primetiti. U vokalnom smislu, Adams je karakterizacije likova uradio izuzetno efektno, posebno u slučaju Ričarda Niksona čije su karakteristike govora sačuvane i u samoj muzičkoj deonici.
Urednica: Ksenija Stevanović
Коментари