субота, 03.06.2023, 20:02 -> 20:17
štampajOpera "Pikova dama" Petra Čajkovskog
U večerašnjoj emisiji predstavićemo snimak opere Pikova dama Petra Čajkovskog, ostvaren 23. septembra 2022. godine u teatru La Mone u Briselu koji smo dobili putem razmene članica Euroradija. Glavne uloge su tumačili Dmitrij Golovnin kao Herman, Aleksandar Kravec kao Čekalinski, Loran Nauri kao grof Tomski, Džak Imbrailo kao knez Jelecki, An Sofi fon Oter kao Grofica, Ana Nečajeva kao Liza i Šarlot Heleknat kao Polina. Dečijim horom, Horom i Sifmonijskim orkestrom teatra La Mone diriguje Natali Stucman.
Ovo popularno delo Čajkovski je komponovao za svega 44 dana, tokom boravka u Firenci u martu i aprilu 1890. godine. Od jula do decembra, Čajkovski je nastavio rad na delu, unoseći manje izmene u libreto i vokalne deonice, da bi premijerno opera bila izvedena 19. decembra te iste, 1890. godine, u Marijinskom teatru u Sankt Peterburgu. Kompozitor je iskoristio tekstualni predložak svog brata Modesta Čajkovskog, zasnovan na istoimenoj priči Aleksandra Puškina.
Originalna priča Aleksandra Puškina donekle je bila modifikovana kako bi drama postala intenzivnija i pogodnija za opersku scenu. U operi je Hermanova ljubavna veza sa Lizom iskrenija nego u Puškinovoj noveli. Dok se u književnom delu priča završava Hermanovim odlaskom u ludnicu i Lizinom udajom za drugog čoveka, opera se melodramatično okončava dvostrukim samoubistvom. Opera podvlači mnogo jasnije razliku u društvenom statusu glavnih likova, budući da Liza u operi postaje Grofičina unuka, a time i duštveno nadređena Hermanu, dok je u Puškinovoj priči ona bila služavka stare aristokratkinje. Muzički, delo poseduje karakterističnu emocionalnu ekspresivnost i epsku uzvišenost. Opera je nastala između Pete i Šeste simfonije Čajkovskog, te se prepoznaju dramatičnost i neposrednost prisutne u ovim kompozicijama. Čajkovski se potrudio da verno prikaže unutrašnja stanja svih karaktera, uključujući i sve one sporedne likove koji se pojavljuju za kartaškim stolom, koje je portretisao kratkim muzičkim potezima.
Urednica: Ksenija Stevanović
Коментари