субота, 04.03.2023, 20:02 -> 13:56
Извор: Трећи програм
Аутор: Ксенија Стевановић
Operska sezona Euroradija 2022/23 – Belini: Mesečarka
Slušaćete snimak opere „Mesečarka” Vinčenca Belinija, zabeležen 23. decembra 2022. godine na predstavi održanoj u Teatru Real u Madridu. Uloge su tumačili: Nadin Sijera kao Amina, Šavijer Anduaga kao Elvino, Rosio Perez kao Liza, Isak Glan kao Alesio, Roberto Taljavini kao grof Rodolfo, Monika Bačeli kao Tereza i Herardo Lopez kao notar. Horom i orkestrom Teatra Real dirigovao je Mauricio Belini.
Belini je svoju šestu operu napisao za potrebe izuzetno uspešne sezone 1830–1831. u milanskom teatru Karkano, tadašnjem rivalskom pozorištu velike Skale. Kompozitor je na raspolaganju imao dvoje vodećih pevača tog doba – Đuditu Pastu, kojoj je poverio ulogu Amine i Đovanija Batistu Rubinija, koji je tumačio Elvina. Zbog izuzetnih vokalnih mogućnosti dvoje solista njihove deonice odlaze do neuobičajeno visokih tonova za tenora i sopran, tako da se u moderno doba često koriste transpozicije u nešto niži registar.
U Belinijevo doba, mesečarenje je bilo popularna tema, jer je ovaj nesvakidašnji susret sna i jave razbuktavao romantičarsku maštu. Mesečarka je primer čiste operske melodrame. To je šarmantna, pastoralna priča, idilične atmosfere, koja, i pored jakih dramskih elemenata poseduje, nalik komičnim operama, srećan kraj. Opera je stoga doživela trijumf, a sa velikom uspehom je izvedena u Londonu i Parizu 1831. godine sa Pastom i Rubinijem u glavnim ulogama. Ubrzo je rolu Amine preuzela Marija Malibran, a često i rado su je pevale i Đuzepina Straponi i Dženi Lind, kao i velike pevačice XX veka, posebno Renata Skoto.
Belini je u Mesečarki dosegao punu zrelost svog stila koji krase izuzetna melodijska invencija, ekspresivna deklamacija i rafinirana koloratura. Same numere su kraće i fleksibilnije nego u njegovim drugim delima, a orkestar je čest komentator situacija. Rečitativi se gipko i prirodno ulivaju u arije. Među njima se ističe Ah! non credea mirarti – Aminina scena mesečarenja iz drugog čina, koja je jedan od najlepših primera Belinijeve „beskonačne melodije" sa 36 taktova u sportom tempu, bez ijednog elementa reprize.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари