Читај ми!

Operska sezona Euroradija 2022/23 – Bendžamina Britn: Okretaj zavrtnja

Emitujemo snimak opere „Okretaj zavrtnja” Bendžamina Britna koji je zabeležen 9. septembra 2022. godine u Nacionalnoj koncertnoj dvorani Bela Bartok u Budimpešti, kada je produkcijom dirigovao Ivan Fišer. Glavne uloge tumače: Mia Person kao Guvernanta, Lora Ejkin kao Gospođa Grauz, Endru Stejpls kao Piter Kvint i narator Prologa, Alison Kuk kao Gospođica Džesel, Ben Flečer kao Majls, Lusi Barlou kao Flora.

Po rečima ovog cenjenog dirigenta, nema opere koja je ambivalentnija od Okretaja zavrtnja. Britn je dodao nove slojeve nepouzdanosti na inače kompleksnu i enigmatičnu strukturu orignalne novele Henrija Džejmsa. Fišer ističe da nije jasno da li je Guvernanta hrabra junakinja koja se bori protiv zloćudnog uticaja Pitera Kvinta nad dečakom Majlsom ili je u stvari ona ta koja je zla, sa svojim uskogrudim viktorijanskim moralom, koja guši sve prirodne dečje želje i prekida njegovu vezu sa Kvintom kao slobodnim duhom, prijateljem i očinskom figurom.

Ova Britnova kamerna opera – orkestar se sastoji iz samo 13 izvođača – napisana je po motivima istoimene novele Henrija Džejmsa, jedne od najpoznatijih priča koja tematizuje natprirodno, onostrano u tradiciji gotskog romana i priče o duhovima u istoriji knjževnosti. Do sada je Okretaj zavrtnja inspirisao brojne adaptacije, pre svega u domenu televizijskih serija i filmske umetnosti, poput ostvarenja Nevini iz 1961. koji se smatra klasikom psihološkog horora.

Jedina operska verzija Džejmsove priče predstavljena je publici 1954. godine kao porudžbina Venecijanskog bijenala. Sam Britn je razmišljao o ovoj tematici od ranije pošto mu je na Džejmsovo delo ukazala britanska kritičarka Mfanui Pajper. Ona će postati libretistkinja ove opere, a potom će se saradnja nastaviti i na nekoliko potonjih Britnovih ostvarenja. Sam rad na operi se odvijao relativno brzo, u toku šest meseci pre same premijere, sa dodavanjem Prologa i muzike za završnu scenu u kasnoj fazi priprema opere. Posle premijere bilo je podeljenih mišljenja o ovoj Britnovoj operi, iako je prevagnula ocena da se radi o jednom od njegovih najboljih ostvarenja u operskom žanru. U potonjim godinama izvođena je i u Darmštatu, Njujorku, Londonu, te i diskografski zabeležena sa Britnom kao dirigentom.

Okretaj zavrtnja, poput Bergovog Voceka, poseduje paralelnu organizaciju muzičke strukture, koja se može posmatrati nezavisno od dramaturško-narativne strukture dela. Naime, na samom kraju prologa čuje se u celini dvanesttonski niz koji će poslužiti kao „tema" za narednih petnaest orkestarskih varijacija koje se nalaze između scena, odnosno nastupa protagonista. Iako je opera na ovaj način izuzetno čvrsto muzički organizovana, u samom muzičko-dramaturškom toku ne gubi se ništa od živopisnosti, dramatičnosti, gipkosti. Naprotiv, Britn uspeva da stvori raznovrsno i ekspresivno muzičko tkanje u skladu sa Džejmsovom pričom o striktnim društvenim konvencijama koje se nalaze u sukobu sa turbulentim snagama emocije i želje. Možemo reći da se u tom pogledu, sadržaj Džejmsove novele, u potpunosti poklopio sa temama koje su okupirale Britna i u njegovim drugim ostvarenjima od Pitera Grajmsa pa nadalje – a to je svet potisnutih osećanja i nerealizovane seksulanosti koji rađa destruktivnost usmerenu kako prema drugima, tako i prema samom sebi, a čiji je katalizator često mlada osoba, čija lepota i specifičnost, budi mogućnost drugačijeg.

Urednica Ksenija Stevanović





Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом