Iz arhive Radio Beograda

Emisiju smo posvetili Milici Miladinović, prvakinji Opere Narodnog pozorišta. Slušaćete je u ulozi Feme u prvom činu opere „Pokondirena tikva” Mihovila Logara, potom u sceni i ariji iz opere „Pikova dama” Petra Čajkovskog i „Ciganskim pesmama” Antonjina Dvoržaka.

Milica Miladinović rođena je 1924. godine u Beogradu, a nakon studija na Muzičkoj akademiji u rodnom gradu, 1950. dobija angažman u Operi, gde kao solistkinja ostaje do odlaska u penziju 1977. godine. Kako su istakli kritičari lista „Politika ekspres", njen ulazak u muzički život bio je uspešan i siguran, a repertoar dela u kojima je nastupala impresivan. Bilo je to vreme posle oslobođenja, kada su beogradski muzičari sa velikim ambicijama zbijali redove, željni stvaralačkog rada i afirmacije. Milica Miladinović se pojavila pleneći jedinstvenim darom, ali i visokim muzičkim obrazovanjem. Savladala je glavne mecosopranske role tadašnjeg repertoara Beogradske opere i brzo se uklopila u već uhodane ansamble i predstave. Imala je sve kvalitete darovite i zrele operske umetnice, iako je tada bila izuzetno mlada.

Ubrzo je, sa velikim uspehom, počela da nastupa i u inostranstvu - samostalno ili sa ansamblom Nacionalnog teatra. Nakon prvog gostovanja u Beču, sredinom 50-ih godina prošlog veka, kada je u četiri predstave izvodila naslovnu ulogu u operi „Karmen", kritičari su sa velikim interesovanjem pisali o našoj istaknutoj umetnici. „Velt prese" je, između ostalog, objavio i sledeće: „... njen prvi nastup vredan je pažnje jer nosi u sebi retke kvalitete koji Beču nedostaju: snažan, pun glas, prefinjenu muzikalnost, izvanrednu pojavu i „ono nešto" bez čega se veliki umetnik ne može zamisliti" – prenela je „Politika" 14. januara 1956. godine. Tako je njena Karmen ušla u legendu, postala zaštitni znak Milice Miladinović i obeležila joj čitavu karijeru.

Zanimljiv podatak iz njene bogate profesionalne biografije je i taj da je promovisala srpsku pravoslavnu muziku pred Papom Pavlom Šestim, pod svodovima crkve Svetog Petra u Rimu. Gostovala je u operskim kućama u Beču, Berlinu, Atini, Kairu, Veneciji, Ankari, Parizu, Briselu, Madridu i Ženevi. 

U biografiji Milice Miladinović posebno se izdvajaju dve uloge u operama domaćih kompozitora: najpre, rola Majke Jevrosime u operi Knez od Zete Petra Konjovića, u kojoj je, kako piše na sajtu Narodnog pozorišta u Beogradu, zbog moćnog jedinstva njene vokalne i glumačke interpretacije dosezala do tragike dostojne antičkih scena. Druga je uloga Feme u operi Pokondirena tikva Mihovila Logara. Ovu komičnu operu kompozitor je posvetio upravo Milici Miladinović, ističući na naslovnoj stranici partiture sledeće: „Milici Miladinović, za njenu visoku umetnost glasa i glume". Za izvođenje Feme Narodno pozorište u Beogradu ovenčalo ju je 1974. Godišnjom nagradom.

Matična kuća u kojoj je igrala Milica Miladinović od početka do kraja svoje karijere 1977. godine, dodelila joj je Zlatnu plaketu za životno delo. Tri decenije kasnije, 2007, dobila je posebno priznanje za vrhunski doprinos nacionalnoj kulturi. Preminula je u Beogradu 2015, u 91. godini.

Urednica emisije Marija Vuković



Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом