четвртак, 15.04.2021, 21:35 -> 17:49
Извор: Трећи програм
Muzika viva
U drugoj emisiji u kojoj predstavljamo projekat „Skriveno blago” Internacionalnog muzičkog saveta i Rostruma kompozitora posvećen otkrivanju dela kompozitorki različitih epoha i iz različitih zemalja, čućete ostvarenja autorki iz Bugarske, Holandije, Hongkonga, Slovenije, sa Tajvana, kao i iz Srbije – Julije Cenove, Rozali Hirs, Vajole Juen, Bojane Šaljić-Podešve, Đo-Ju Li, kao i naše Svetlane Savić.
Julija Cenova je jedan od najupečatljivijih glasova savremene bugarske muzike. Rođena je 1948, a preminula 2010. godine, a najveći deo svog života provela je u rodnoj zemlji, ostavši gotovo nepoznata na međunarodnom planu. Kompozicija Otkrivanje Izide je jedna od njenih najboljih kompozicija u kojoj spaja raznolike svetove – drevne i moderne, istočne i zapadne, komponovane i improvizovane.
Kompozitorka sa Tajvana, Đo-Ju Li (1986) završila je Kraljevski severni koledž za muziku u Velikoj Britaniji, a trenutno pohađa doktorske studije na Nacionalnom Univerzitetu Tajvana. Njena dela su u Velikoj Britaniji izvodili i Bi-Bi-Si Singers, a u rodnoj zemlji je dobila više nacionalnih nagrada i stipendija. Delo Divno vreme je nastalo protekle 2020. godine i komponovno je na tekst tajvanske pesnikinje Bi-Jin Cai koja je živela krajem 19. i u prvoj polovini 20. veka. Ona se smatra jednom od najvećih tajvanskih pesnikinja, pionirki u ovom domenu, koja je opisivala žensko iskustvo, svakodnevicu, duhovnost i eleganciju, a bila je poznata i kao vrsna kaligrafkinja. I u kompoziciji Divno vreme stihovi Bi-Jin Cai opisuju ženski život – od kuvanja do berbe listova čaja, kako bi se napravio ukusan i okrepljujući napitak, koji donosi mir i spokoj.
Rozali Hirs (1965) je u rodnoj Holandiji poznata i kao kompozitorka i kao pesnikinja. Po tome je jedinstvena pojava u svojoj zemlji, a u kompozitorskoj praksi neguje pročišćeni, višeslojni, koloristički zvuk koji se oslanja na tekovine spektralizma u muzici. Rozali Hirs je završila Kraljevski konzervatorijum u Hagu, kao i doktorkse studije kompozicije na Univerzitetu Kolambija u Njujorku, a u njenom opusu dominiraju vokalna, orkestarska i elektronska ostvarenja. Delo Ružino srce dovršeno je 2008. godine i napisano je za simfonijski orkestar od 90 članova uz korišćenje 150 elektronskih zvukova. Sam naslov je pozajmljen od imena srednjovekovnog mitološkog bića koje u nizozemskoj književnosti, obitava u dubinama srca.
Vajola Juen (1964) dolazi iz Hong Konga i aktivna je kao kompozitorka, aranžerka, dirigentkinja i pevačica, posebno zainteresovana za ljudski glas koji tretira na stilski raznolike načine. Posebno je zanimaju a kapela i horska muzika, a trenutno predaje na Akademiji za izvođačke umetnosti u Hongkongu i rukovodi Univerzitetskom sinfonijetom Hang Seng. Kompozicija Živeti sa očajem je napisana za sopran i bas klarinet uz korišćenje prethodno snimljenih deonica na traci. Ovo delo opisuje stanje praznine, teskobe i zasićenosti.
Bojana Šaljić-Podešva (1978) specijalizovala se u polju elektroakustičke muzike, s obzirom da je postdiplomski kurs iz ove oblasti završila na Univerzitetu za muziku i dramu u Beču, kao i pri Internacionalnom institutu za elektoakustičku muziku u Buržu. U Sloveniji je poznata i kao autorka muzike za filmove i lutkarsko i dečje pozorište. U kompoziciji Meditacija o bliskosti Šaljić-Podešva istražuje fenomen iz naslova kroz sučeljavanje i prožimanje dva zvučna izvora: instrumentalnog zvuka i elektroakustičke sonične palete.
Delo O vukovima i vozovima za mecosopran, električno violončelo i klavijaturu iz 2016. godine, napisano je na stihove iz istoimene nagrađivane zbirke Jelene Marinkov. Za ovo delo je Svetlana Savić dobila priznanje časopisa „Muzika klasika” za kompozitora godine. Prema poeziji Jelene Marinkov, Svetlana Savić gaji poseban afinitet kroz svoje celokupno stvaralaštvo, a u kompoziciji koju ćete čuti, tekst je inspirisao kompozitorku da stvori čitav spektar muzičkih situacija: od igre – jezičke i muzičke, preko gotovo radiofonskih intervencija u značenje teksta u pesmi Hala 2, do intimnosti solističkog glasa bez pratnje koji se neposredno obraća slušaocu.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари