Muzika viva
Retrospektiva 27. Međunarodne tribine kompozitora
U večerašnjoj emisiji predstavićemo dela Dragane Jovanović, Milane Stojadinović Milić, Ivana Brkljačića, Maje Bosnić i Dragana Latinčića koja su napisana za ansambl Beogradski barok, a izvedena na koncertu održanom 5. oktobra 2018. godine u Velikoj sali Studentskog kulturnog centra u Beogradu.
Kompozicija Quasi la Nuova Musica Barocca Dragane Jovanović, delo je naše vrlo aktivne kompozitorke i profesorke na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, koja iza sebe ima četiri autorska koncerta. Ovo višestavačno delo nastalo je na inicijativu ansambla Beogradski barok kojem je i posvećeno. U potpunosti je okrenuto neobaroknim elementima, uključujući parafraze, baroknu motoričnost i oblikotvornu konstrukciju u skladu sa ličnom poetikom ove autorke, koja se u svojim delima često poigrava sa mrežom označitelja i njihovom aktuelnošću.
Ostvarenje Čudotvorna kolajna napisala je Milana Stojadinović Milić, čija dela su izvođena u zemlji i inostranstvu, zabeležena su na kompakt-diskovima, između ostalog, posebno u okviru međunarodnog projekta Savremena simfonijska muzika Balkana. U kompoziciji "udotvorna kolajna Stojadinović Milić dočarava muzičkim sredstvima ogrlicu koju tvore osam poludragih kamenova blagtovornog dejstva na čoveka i dušu. Delo je nastalo na poziv ansambla Beogradski barok.
Kompozicija B-G-B-A Ro(c)k cenjenog kompozitora i profesora Ivana Brkljačića bazira se na muzičkom motivu izvedenom iz imena ansambla Beogradski barok, koji je korišćen kao osnovu varijacionog toka ove partiture. Delo poseduje osam stavova koji dovode u vezu idiome barokne i rok muzike na planu dramaturških, istorijskih, stilskih i interpretativnih korelacija poput rok solaže odnosno barokne ad libitum improvizacije.
Maja Bosnić se u delu Kavitacija, u skladu sa svojim konceptualnim zaleđem, bavi ovim fizičkim fenomenom koji karakteriše stvaranje mehurova vodene pare na mestima sniženog pritiska pri strujanju tečnosti velikim brzinama, koji se potom šire dok pritisak opada i onda naglo implodiraju. Maja Bosnić proces kavitacije u zvučnoj slici predstavlja na taj način što ansambl poseduje nekoliko zvučnih masa različitih tekstura. Odseci kompozicije predstavljaju mirnu vodu, rad motora i turbine, pojavu mehurića, epizodni fokus na jedan mehur, vazduh u njegovoj unutrašnjosti i opnu oko njega, implodiranje mehura pod vodenim pritiskom, povratak na rad motora i turbine, kao i konačno njihovo postepeno potpuno zaustavljanje usled oštećenja izazvanih kavitacijom.
Dragan Latinčić, docent na katedri za kompoziciju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, kompoziciju Lijane napisao je po porudžbini ansambla Beogradski barok i sadrži tri stava čiji su nazivi Kanon, Dans - Ples i Tala. U metro-ritmičkoj osnovi kompozicije preovlađuje tehnika horizontalnih hemiola svojstvena polifoniji sub-saharske regije. Autor takođe primenjuje i baroknu tehniku štimovanja - skordaturu na svim instrumentima. Kako Latinčić kaže vanmuzička ideja kompozicije u vezi je sa biološkom formom biljke lijane koju odlikuje dugačko, tanko i gipko stablo, što donekle odgavara karakteristikama barokne polifionije.
Uredcnia Ksenija Stevanović
Коментари