среда, 08.03.2017, 20:00 -> 15:07
Извор: Tрећи програм
Muzej zvuka – Kompozicije Ludviga Zenfla
Pratićete interpretacije Hora Sidnej Saseks Koledža iz Kembridža i duvačkog ansambla Kvintesenšal pod upravom Endrjua Lorens-Kinga.
Švajcarski renesansni kompozitor Ludvig Zenfl, rođen je najverovatnije u Bazelu oko 1486. godine, ali je još kao dečak postao član dvorske kapele Cara Maksimilijana I, najpre u Augzburgu, a potom i Beču. U carskoj prestonici, Zenfl je učio muziku kod Henrika Isaka, da bi nakon njegove smrti 1517. godine, zauzeo mesto dvorskog kompozitora Maksimilijana I. U Beču se Zenfl kretao u krugovima humanistički orijentisanih intelektualaca, što ga je odvelo ka proučavanju klasične poezije, a nakon Reformacije, čini se da mu je bila bliska protestantska crkvena doktrina, o čemu svedoči i korespondencija koju je vodio sa Martinom Luterom. Nakon smrti Maksimilijana I, njegov naslednik, Karlo V je rasformirao kapelu, te je Zenfl narednih godina putovao širom Evrope u potrazi za poslom, da bi konačno dobio nameštenje na dvoru Vojvode Vilhelma Bavarskog, u Minhenu, gde je i ostao do svoje smrti. Osim svojih dela, na minhenskom dvoru je Zenfl izvodio dela mnogih drugih značajnih autora, pre svih Žoskena de Prea i svog učitelja, Henrika Isaka.
Sam Zenfl je bio jedan od najuspešnijih i uticajnijih kompozitora u nemačkim zemljama tog doba. Kao autor koji je pisao i duhovne i svetovne kompozicije, imao je eklektični stil, shodno tome u kom žanru komponuje. Tako se pored uticaja franko-flamanskih kompozitora prethodne generacije, koji se ogledaju u upotrebi kantus firmus tehnike, ili čak i izoritmije, u njegovim kompozicijama pojavljuju i savremeniji kompozicioni postupci, u kojima je istraživao kako se mogu povezati klasični metar poezije i stroga homofonija.
Na početku večerašnje emisije čućete Zenflovu Misu Pashalis – Uskršnju misu, napisanu za pet glasova. Misa poseduje stavove Kirije, Glorija, Sanktus i Agnus dei, koji su zamišljeni kao dva para, mada ima indicija da su poslednja dva stava preuzeta iz nekog drugog kompozitorovog misnog ciklusa. Kada je reč o samoj praksi izvođenja, postoje različite interpretacije, jer duborezi iz te epohe sugerišu da su u pratnji glasova bili duvački instrumenti, te su ovakav pristup primenili i članovi Hora Sidnej Saseks Koledža iz Kembridža i duvački ansambl Kvintesenšal pod upravom Endrjua Lorens-Kinga.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари