четвртак, 14.08.2014, 20:02 -> 12:19
Извор: Трећи програм
Kristof Vilibald Gluk kao putujući kompozitor
U drugoj emisiji ciklusa koji priređujemo povodom 300 godina od rođenja Kristofa Vilibalda Gluka slušaćete instrumentalnu muziku objavljivanu u Londonu krajem prve polovine XVIII veka.
Tokom 1746. godine Gluk je boravio u Londonu, koji je bio jedan od najdinamičnijih muzičkih centara Evrope. U ovom gradu, kompozitor je imao priliku da se upozna sa Hendlovim opusom, kao i sa novom, naturalističkom glumačkom školom. Pored toga što je postavio dve opere u Kraljevom pozorištu, u kojima je u znatnoj meri parodirao svoje ranije opere, Gluk je objavio i zbirku od šest trio sonata, koje su verovatno nastale još u Milanu, početkom četrdesetih godina XVIII veka. Ovaj ekskurs u instrumentalni žanr predstavlja svojevrsni izuzetak u opusu ovog operskog kompozitora. Glukove trio sonate su trostavačne i sastoje se od laganog, brzog i igračkog stava, a njihov izraz svedoči o napuštanju polifonog instrumentalnog stila. Objavljivanje i pozitivan prijem Glukovih galantnih i nepretencioznih sonata svedoči o usponu i popularnosti italijanskog instrumentalnog stila među aristokratskom i građanskom publikom i amaterima-muzičarima u Britaniji. Ovakav ukus koji je odlikovao londonsko tržište štampanih muzikalija u velikoj meri je oblikovan zapaženim uspehom instrumentalnih dela italijanskih majstora, poput Domenika Skarlatija i Frančeska Đeminijanija, koji su otvorili put za razvoj galatnog idioma.
Sonate za violinu opus 4 Frančeska Đeminijanija, koji je veliki deo svoje karijere proveo u Londonu, štampane su 1739. godine, dakle samo sedam godina pre izdanja Glukovih sonata, i takođe su naišle na odličan prijem. O popularnosti italijanskog instrumentalnog stila sredinom XVIII veka u Londonu svedoče i dela engleskih kompozitora koji su se sve više priklanjali galantom idiomu koji je dopirao iz italijanskih muzičkih centara. Čarls Ejvison, autor čija se aktivnost prevashodno vezuje za Njukasl u kom je i rođen 1709. godine, jedan je od prvih engleskih kompozitora koji su prihvatili nov kompozicioni stil, u čemu ga je podučavao i sam Đeminijani. Posebno je bila uticajna Ejvisonova zbirka „Koncerata u sedam deonica" rađenih prema sonatama Domenika Skarlatija, objavljena 1744. godine.
Autor emisije: Srđan Atanasovski
Коментари