Savremena japanska muzika
Kompozicije Akira Nišimure i Tošija Hosokave predstavljena u okviru serijala „Hear and now" Radija Bi-Bi-Si 3.
Ovi ekskluzivni snimci izvođenja kompozicija Akira Nišimure i Tošija Hosokave, dobijeni zahvaljujući razmeni u okviru Euroradija, zabeleženi su na koncertima održanim 2. februara ove godine u Barbikan centru i dvorani Londonske filharmonije.
Nišimura i Hosokava pripadaju istoj generaciji kompozitora, rođenih 50-ih godina prošlog veka.
Nišimura (1953) je studirao kompoziciju i teoriju u Tokiju na Univerzitetu lepih umetnosti i muzike, a prvu od velikog broja nagrada za svoja ostvarenja dobio je 1977. godine kada je pobedio na Međunarodnom takmičenju „Kraljica Elizabeta" sa Heterofonijom za gudački kvartet. Iste godine dobio je Nagradu za kompoziciju „Luiđi Dalapikola" sa delom Mutacije. Narednih godina, dobijao je priznanja na Međunarodnoj tribini kompozitora Uneska, nagrade Međunarodnog udruženja za savremenu muziku, i više puta nagradu Otaka. Tokom devedesetih godina prošlog veka, bio je rezidencijalni kompozitor Orkestra Kazanava i Simfonijskog orkestra iz Tokija, a danas radi kao profesor na Fakultetu za muziku u Tokiju.
Osnovna karakteristika Nišimurinog muzičkog jezika je, u skladu sa azijskom tradicionalnom muzikom, heterofonija, koja pruža mogućnost suptilnog transformisanja intervala, ritma i melodije u okviru guste višeslojne teksture. Emitovaćemo snimak kompozicije Ptičja heterofonija iz 1993. godine sa koncerta na kojem je premijerno izvedena u Velikoj Britaniji. Izvodi Simfonijski orkestar Bi-Bi-Sija pod upravom Kazušija Onoa.
Tošio Hosokava (1955) studirao je kompoziciju sa Insangom Junom na Akademiji umetnosti u Berlinu, a sa Klausom Huberom i Brajanom Fernihouom na Visokoj školi za muziku u Frajburgu. Učestvovao je na letnjim kursevima u Darmštatu, a dobitnik je nagrade na Takmičenju „Valentino Buki" i konkursu povodom stogodišnjice osnivanja Berlinske filharmonije. Kao i Nišimura, nagrađen je Otaka priznanjem tokijskog orkestra za 1987. godinu.
Hosokavin muzički jezik počiva na tradiciji nemačke posleratne avangarde koji se kombinuje sa elementima japanske muzike i orijentalne umetnosti. Tako su neke od kompozicija inspirisane potezima četkice japanskih kaligrafa, gagaku muzikom ili slikama kineskih pejzaža. Kao i u kompoziciji Istkani snovi koju ćete slušati, Hosokava se često koncentriše na jednu boju ili tonsku visinu koju prati kroz muzičko tkivo, od njenog nastanka do iščezavanja. Ovo delo je nastalo kao porudžbina Festivala u Lucernu, fondacije Roš i Karnegi Hola, a premijerno ga je izveo Orkestar iz Klivlenda 2010. godine u Lucernu.
Delo Istkane snove Tošija Hosokave slušamo u izvođenju Simfonijskog orkestra Bi-Bi-Sija pod upravom Kazušija Onoa.
Urednica Sanja Kunjadić
Коментари