понедељак, 25.03.2013, 00:20 -> 15:49
Извор: Трећи програм
Muzika za film "Linkoln"
U četvrtoj emisiji ciklusa Fest i Oskar 2013, čućete teme Džona Vilijamsa za film "Linkoln" reditelja Stivena Spilberga.
Još od kultnog crno-belog nemog filma Rođenje nacije Dejvida Grifita iz 1915. godine, šesnaesti američki predsednik je inspirisao brojne ekranizacije, među kojima izdvajamo i film Mladi gospodin Linkoln Džona Forda iz 1939. godine. Spilbergovo najnovije ostvarenje zasnovano je na delovima knjige Tim rivala istoričarke Doris Kerns Gudvin, a fokusira se na poslednja četiri meseca Linkolnovog života.
U ostvarenju koje je žanrovski više politička drama nego klasičan biografski film, Spilberg oslikava Linkolna kao izvrsnog političara - dovoljno sposobnog i upornog u nameri da Ameriku konačno oslobodi ropstva.
Pored izuzetne glumačke postave na čijem čelu je Danijel Dej Luis, živopisnih kostima i scenografije, muzika je još jedan od elemenata koji verno i dramaturški tačno evociraju ovo značajno razdoblje američke istorije.
Partituru potpisuje Spilbergov dugogodišnji saradnik i jedan od danas najcenjenijih i najangažovanijih autora filmske muzike - Džon Vilijams. Film Linkoln udružiće dvojicu sineasta po 26. put - potvrđujući da je njihova četrdeset godina duga saradnja jedna od najuspešnijih i najkreativnijih u celokupnoj istoriji kinematografije.
Za razliku od Vilijamsovih prepoznatljivih, raskošnih orkestarskih tema, partituru za ovu istorijsku dramu čine teme intimnijeg i diskretnijeg muzičkog izraza. Sam Spilberg je želeo da muzika bude donekle nostalgična, ali ne i tužna. Pored glavne teme koju čujemo nekoliko puta tokom filma, muzička potka sadrži još nekoliko sporednih tema, poput one klavirske, nazvane Plavo i sivo, kojom Vilijams kroz svojevrstan lament nad nevinim civilnim žrtvama, oslikava užas i strahote Građanskog rata. S druge strane, muzičku okosnicu sačinjavaju i zvučno sasvim drugačije teme - od onih sa izraženim ritmičkim elementom i raznovrsnom sekcijom udaraljki predvođenih vojničkim dobošem, pa sve do horske verzije čuvene himne građanskog rata, koja je bila i Linkolnova zaštitna pesma tokom njegove poslednje izborne kampanje. Instrumentarijum kojim kompozitor dočarava tu, za američku istoriju burnu, 1865. godinu, čine i bendžo, razne vrste frula, udaraljki ali i violina, čiji specifičan starinski zvuk daje poseban pečat celoj partituri.
Urednica emisije: Svetlana Matović
Коментари