„Putevi očajnika” i julske izložbe u KCB-u
Fadil Šarki, Senka Ristivojević, Vladimir Bjeličić
Izložba fotografija „Putevi očajnika” Fadila Šarkija, beogradskog fotografa i majstora fotografije FSS-a, otvorena je sinoć u Galeriji ’73. Foto-esej „Putevi očajnika” nastao je 2015. godine, nakon četvoromesečnog Šarkijevog putovanja sa grupom izbeglica od Beograda ka Mađarskoj i Austriji. „Prešavši iz Makedonije u Srbiju, izbeglice kraće vreme ostaju u Preševu radi registracije, a potom dolaze u Beograd, gde u parku kod Železničke stanice organizuju svoj kamp.
Na tom dugom putu (od Sirije, Avganistana, Libije, Somalije…) mnogi su se razdvojili od svojih porodica, tako da su u Beogradu ostajali duže vreme nadajući se da će se ponovo okupiti i nastaviti dalje ka Zapadu.
To čekanje se za većinu produžavalo nedeljama, što mi je omogućilo da im se približim i upoznam sa mnogima i ta prisnost mi je i omogućila da mogu bez otpora i negodovanja da snimam i beležim foto-aparatom njihov život na ovoj lokaciji”, objašnjava autor.
Fadil Šarki (1951) studirao je novinarstvo na Fakultetu političkih nauka u Beogradu. Imao je 14 samostalnih izložbi. Izlagao je na više od 170 kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu, gde je dobio više od 30 nagrada. Između ostalog, devet puta je nagrađivan na republičkim izložbama Foto-saveza Srbije. Dva puta je osvojio prvo mesto na konkursu „Press photo Srbija” u kategorijama dokumentarne fotografije i još nekoliko nagrada. Član je ULUPUDS-a.
Sa Fadilom Šarkijem u Zlatnom preseku razgovaramo o odlascima i povratku...
U drugom delu emisije pažnju posvećujemo julskim izložbama koje su otvorene u sva tri galerijska prostora Kulturnog centra Beograd.
U galeriji „Artget” je samostalna izložba Miroslava Terzića koja predstavlja izbor iz ciklusa fotografija autora poznatog široj javnosti po svojim radovima u filmskoj i reklamnoj industriji. Ova uporišta u filmu, primenjenoj i modnoj fotografiji očigledna su u najnovijoj Terzićevoj seriji pod nazivom „Žudnjaˮ. Sam naziv govori o nameri autora da kroz korporalne predstave, pažljivo inscenirane, izuzetno čulne i materijalne, otključa put do dubokih sukoba samog bića, onog dela u kojem su zatrpane sve neizgovorene reči, a koji nas uvodi u stanja sveopšte otuđenosti.
U Likovnoj galeriji otvorena je izložba Jelene Micić i Mirka Nikolića „Čelično prijateljstvo”. To je studija društveno-prirodne okoline Železare Smederevo pogođene industrijom i njenom političkom ekonomijom. Imajući na umu istoriju same železare, ali i širi geo-politički zaplet industrijske politike, umetnici* kroz razmenu sa lokalnim aktivist*kinjama i ljudima koji žive u neposrednoj blizini fabike stvaraju kontra-arhivu kao opozit zvaničnom i dominantnom narativu. Izložba je nastavak saradnje u okviru inicijative „Imagine Climate Dignity: Artistic Collaborations”, u okviru međunarodnog konkursa „On The Road Call 2”, projekta Austrijskog ministarstva evropskih i spoljnih poslova.
Na Trgu republike, u Galeriji Podrum, posetioci će moći da pogledaju i lutkarsku predstavu umetnice Danijele Ortiz „Koren koji si iščupao nije rupa u mojoj zemlji, to je tunel”, koja je premijerno izvedena u okviru 60. Oktobarskog salona. Aktuelna društvena kriza na globalnom nivou uzrokovana ratničkim i ekspanzionističkim strategijama vodećih sila definitivno označava stanje permanentnog haosa. Ratovi kao dominanti uzročnici mnogostrukih strepnji, patnji, progona i migracija donose novac, a mrtva tela onih obespravljenih postaju nova valuta. Ovakav nekropolitički poredak svoje najperfidnije obličije uzima u genocidu koji suverena država Izrael sprovodi nad palestinskim narodom.
O izložbama govore kustosi KCB-a Senka Ristivojević i Vladimir Bjeličić.
Emisiju vodi Tanja Živković.
Autor:
Тања Живковић, Зоја Бојић
Емисија се бави визуелним уметностима и ликовном културом [ детаљније ]
Коментари