Читај ми!

Jedina opera Ludviga van Betovena

Iako je Opera Metropoliten u Njujorku otkazala svoju redovnu sezonu, slušaoci radija širom sveta moći će i dalje da prate subotnje večeri posvećene predstavama iz ove operske kuće.

Metropoliten je ponudio niz snimaka predstava iz najnovije produkcije, kao i nekoliko arhivskih, a Muzička redakcija Radio-Beograda 2 odabrala je sedam. U subotu 12. decembra počinjemo taj niz jedinom operom Ludviga van Betovena Fidelio.

Pošto je utvrdio svoju reputaciju virtuoznog pijaniste, Betoven je sve više mogao da se dokazuje i kao autor velikih dela. Trećom simfonijom - Eroikom - i posebno muzikom za balet Prometejeva stvorenja, on je takođe pokazao i svoj potencijal dramatičara. Godine 1804. Teater an der Vin naručuje od njega i prvu operu. Iako je već radio na jednom operskom projektu, Betoven se smesta posvetio novom, pogotovu kad je prepoznao svoju omiljenu temu borbe za slobodu i pravdu. Fabula je zasnovana na istinitom događaju tokom Francuske buržoaske revolucije kada se jedna žena prerušila u muškarca da bi spasla muža iz zatvora. Svedok događaja bio je sudija Žan-Nikolas Buji, on piše priču o tome, radnju premešta u Španiju, a kao operski libreto pod nazivom Leonora obrađuju je Pjer Gavo i Ferdinando Paer. Direktor bečkog pozorišta i pisac Jozef Zonenlajtner prevodi tekst na nemački i on konačno stiže do Betovena.

Betoven je zaista bio vatreni pobornik ideja Francuske buržoaske revolucije i ne čudi što je pozitivno reagovao na temu tzv. opere spasa u duhu revolucionarnih ideala slobode i bratstva. Opera ima dva čina, ali bez obzira na tu formalnu koncepciju prepoznajemo dva jasno odvojena dela. Prvi je lakšeg karaktera, nosi pravi, razdragani duh zingšpila, ali od trenutka kad se pojavi glavni negativni lik - Don Pizaro - karakter muzike se naglo menja i sve se pretvara u dramu. Dakle, iako se radi o formi opere sa govornim delovima i zaokruženim numerama, Rihard Vagner je Betovena nazvao ocem nemačke muzičke drame. To je bio težak zadatak jer se Betoven godinama mučio sa svojom prvom operom. O tome govore njene tri verzije i četiri različite uvertire. Robert Šuman je u tom smislu napravio duhovito poređenje sa Đoakinom Rosinijem: „Betoven je za jednu operu napisao četiri uvertire, dok bi njegov slavni savremenik Rosini komponovao jednu uvertiru za četiri opere".

U subotu 12. decembra, od 17 sati i 15 minuta, možete pratiti snimak predstave iz Metropolitena održane 1. aprila 2017. kada su u glavnim ulogama bili sopran Adrijana Pjećonka kao hrabra heroina Leonora, i tenor Klaus Florijan Fogt kao njen suprug Florestan. Pridružuju im se Folk Strakman, Grir Grimsli, Hana-Elizabet Miler, Dejvid Portiljo i Ginter Grojsbek. Maestro Sebastijan Vajgle diriguje horom i orkestrom Metropolitena, a u pauzi prenosa urednice Maja Čolović-Vasić i Gorica Pilipović reći će nešto više o okolnostima nastanka Betovenove opere, kao i o narednim prenosima iz ponude Metropolitena.

 

 

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом