Klaudio Monteverdi
Klaudio Monteverdi, italijanski kompozitor sredine XVI i prve polovine XVII veka, naš je današnji gost iz prošlosti.
“U želji da kroz svoje dramske kompozicije izrazi svu skalu ljudskih osećanja i strasti” - piše Dragoljub Pavlović u "Književnoj i kulturnoj istoriji Dubrovnika", “Monteverdi je, udaljujući se donekle od firentinske škole, koja je tražila da ton bude podređen reči, našao onaj pravi sklad između pevane reči i melodije, produbljujući na taj način ulogu muzike u drami... i posvetio je mnogo veću pažnju orkestru... odbacivši, na primer, neke starinske instrumente i zamenivši viole violinama, koje će od tada, udružene sa cimbalom, postati osnova nove instrumentacije.
Monteverdi je uspeo da postigne značajne rezultate smelom upotrebom disonance i dramskom dinamikom, kojom je postizao neočekivane efekte." “U želji da kroz svoje dramske kompozicije izrazi svu skalu ljudskih osećanja i strasti” - piše Dragoljub Pavlović u "Književnoj i kulturnoj istoriji Dubrovnika", “Monteverdi je, udaljujući se donekle od firentinske škole, koja je tražila da ton bude podređen reči, našao onaj pravi sklad između pevane reči i melodije, produbljujući na taj način ulogu muzike u drami... i posvetio je mnogo veću pažnju orkestru... odbacivši, na primer, neke starinske instrumente i zamenivši viole violinama, koje će od tada, udružene sa cimbalom, postati osnova nove instrumentacije.
Monteverdi je uspeo da postigne značajne rezultate smelom upotrebom disonance i dramskom dinamikom, kojom je postizao neočekivane efekte." U našoj priči o Monteverdiju govorićemo o njegovom drugačijem shvatanju mesta i uloge muzike u drami, ali i o stvaranju novog pravca u umetnosti - baroka- čijom je pojavom produbljen odnos stvarnog i nadrealnog, jave i sna, svesnog i nesvesnog.
Šta je donela nova epoha stvaralaštvu i do koje mere ju je Monteverdi prihvatio, stvorivši do tada nepoznatu formu - “muzičku dramu”? Ko su kompozitori od kojih je učio, šta su bili predlošci po kojima je gradio sopstveni stil i da li je svojom darovitošću i prefinjenim osećajem za glas, ton i note, u novom vremenu prevazišao muzička shvatanja prethodnika? Koliko je italijanski barok, pa i on sam, doneo promena muzici uopšte? Poslušajte.
Autor teksta - Aleksandra Jagodić
Glumac - Siniša Ubović
Narator i urednik emisije - Mirjana Blažić

Autor:
Уредник - Мирјана Блажић
"Гости из прошлости" - мале приче о великим људима и vice versa. [ детаљније ]
Коментари