Читај ми!

Klaudio Monteverdi

Klaudio Monteverdi, italijanski kompozitor sredine XVI i prve polovine XVII veka, naš je današnji gost iz prošlosti.

“U želji da kroz svoje dramske kompozicije izrazi svu skalu ljudskih  osećanja i strasti” - piše Dragoljub Pavlović u "Književnoj i kulturnoj istoriji Dubrovnika", “Monteverdi je, udaljujući se donekle od firentinske škole, koja je tražila da ton bude podređen reči, našao onaj pravi sklad između pevane reči i melodije, produbljujući na taj način  ulogu muzike u drami... i posvetio je mnogo veću pažnju orkestru... odbacivši, na primer, neke starinske instrumente i zamenivši viole violinama, koje će od tada, udružene sa cimbalom, postati osnova nove instrumentacije.

Monteverdi je uspeo da postigne značajne rezultate smelom upotrebom disonance i dramskom dinamikom, kojom je postizao neočekivane efekte." “U želji da kroz svoje dramske kompozicije izrazi svu skalu ljudskih  osećanja i strasti” - piše Dragoljub Pavlović u "Književnoj i kulturnoj istoriji Dubrovnika", “Monteverdi je, udaljujući se donekle od firentinske škole, koja je tražila da ton bude podređen reči, našao onaj pravi sklad između pevane reči i melodije, produbljujući na taj način  ulogu muzike u drami... i posvetio je mnogo veću pažnju orkestru... odbacivši, na primer, neke starinske instrumente i zamenivši viole violinama, koje će od tada, udružene sa cimbalom, postati osnova nove instrumentacije.

Monteverdi je uspeo da postigne značajne rezultate smelom upotrebom disonance i dramskom dinamikom, kojom je postizao neočekivane efekte." U našoj priči o Monteverdiju govorićemo o njegovom drugačijem shvatanju mesta i uloge muzike u drami, ali i o stvaranju novog pravca u umetnosti - baroka- čijom je pojavom produbljen odnos stvarnog i nadrealnog, jave i sna, svesnog i nesvesnog.

Šta je donela nova epoha stvaralaštvu i do koje mere ju je Monteverdi prihvatio, stvorivši do tada nepoznatu formu - “muzičku dramu”? Ko su kompozitori od kojih je učio, šta su bili  predlošci po kojima je gradio sopstveni stil  i da li je svojom darovitošću i prefinjenim osećajem za glas, ton i note, u novom vremenu prevazišao muzička shvatanja prethodnika? Koliko je italijanski barok, pa i on sam, doneo promena  muzici uopšte? Poslušajte.

Autor teksta - Aleksandra Jagodić

Glumac - Siniša Ubović

Narator i urednik emisije - Mirjana Blažić

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом