Da li će veštačka inteligencija postati glavni turistički vodič budućnosti
Prema istraživanju kompanije „Kasperski“, čak 28 odsto ispitanika već koristi veštačku inteligenciju za planiranje putovanja. A od njih je 96 odsto zadovoljno iskustvom i planira da je koristi i u budućnosti. Gost Jutarnjeg programa, Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija, upozorio je da treba biti obazriv s obzirom na resurse iz kojih veštačka inteligencija izvlači informacije.
Veštačka inteligencija je alat koji nam služi da brže pretražujemo određene sadržaje na internetu, napominje Aleksandar Seničić.
„Umesto da idemo sajt po sajt, veštačka inteligencija svakako može da nam pomogne da što brže dođemo do informacija koje su nam potrebne. To je svakako olakšavajuće, pogotovo za one ljude koji žele da sami organizuju svoja putovanja. Dakle, mogu da dobiju sve informacije. Ono u pogledu čega treba biti više obazriv, jesu upravo resursi iz kojih veštačka inteligencija izvlači te informacije koje nam daje“, objašnjava Seničić.
Iskustva sa veštačkom inteligencijom u pogledu planiranja putovanja su generalno dobra, ali ostaje činjenica da ona ne može da nam pomogne sa novim iskustvima, već samo da nam plasira ono što već postoji na nekoj platformi, dodaje gost Jutarnjeg programa.
„Ja sam ubeđen da nikada iskustvo planiranja destinacije, upoznavanja destinacija ne može biti tako dobro kao kada imate kvalitetnog turističkog vodiča koji na licu mesta ipak to može da kaže iz prve ruke i uživo. Veštačka inteligencija radi kao jedan veliki server koji, u stvari, vrti informacije, daje vam ono što je dostupno na internetu. Vrlo često se desi da to budu, recimo, informacije sa Vikipedije, koja znamo nije relevantan izvor u mnogim slučajevima“, naglašava Seničić.
Kako nam VI planira letovanje
Ako želimo da komuniciramo sa nekim od četbotova VI, najpre ukucamo, na primer, letovanje u Grčkoj za tročlanu ili četvoročlanu porodicu. Ona će nam izbaciti sve što je dostupno u tom obliku, objašnjava gost Jutarnjeg programa. Izbaciđe ponude turističkih agencija, ali i ponudu smeštaja i prevoza.
VI će postaviti i potpitanja da li želite da vam nešto od ponuđenih informacija razradi detaljnije, čak nude i mogućnost da vam napravi upit za rezervaciju u vaše ime.
„To nužno ne mora biti turistička agencija, već će vam proslediti informacije koje su njoj dostupne. Ona ne proverava, niti može da proveri, da li je to zaista tako“, napominje Seničić.
Nužan oprez zbog zloupotreba VI
Ukoliko na internetu postoji ponuda za nepostojeći objekat, sa generisanim slikama, VI će ga predstaviti kao postojeći objekat i kao jednu od opcija za naše putovanje.
„Zato moramo da budemo oprezni i nije dovoljno da samo koristimo veštačku inteligenciju, nego moramo da imamo dovoljno i znanja i nekakve, da kažemo, socijalne kulture da prepoznamo i da to proverimo i na nekim drugim izvorima, na direktnom sajtu ili na nekim drugim izvorima“, upozorava Seničić.
Od četbotova VI možemo da tražimo da nam suzi izbor ponude. Da navedemo termin, budžet, broj putnika, da li nam treba prevoz i koja vrsta, region u kome se nalazimo, jer ona u ovom trenutku ne zna odakle joj stiže upit, iako razume jezik.
„Kada dobijemo prve informacije, možemo da idemo dublje u analizu i ona će analizirati dok god budemo želeli i u onoj meri u kojoj mi to želimo. To su sve pozitivne stvari, ali gde god ima pozitivnih, ima i negativne stvari“, napominje gost Jutarnjeg programa.
Zato nije dovoljno da verujemo sto posto veštačkoj inteligenciji u onim domenima koji su vitalni za vaše putovanje. Internet je otvorena mreža, svako može da postavi bilo šta.
Da li će VI postati standard u planiranju putovanja, ili će biti samo pomoćni alat
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija veruje da će VI u jednoj meri postati standard, ali pod uslovom da se zakonski utvrdi odgovornost za one koji stavljaju informacije na internetu.
„Mi u ovom trenutku nemamo dobro regulisano, ne u Srbiji, nego generalno u svetu. Jako se brzo menja tehnologija, a zakoni tu promenu ne prate. I još uvek nemamo tu sigurnost putovanja kao preko agencije. Čak i sama trgovina, kada uključite veštačku inteligenciju, tražite određeni proizvod i tako dalje, opet vam niko ništa ne garantuje da ćete zaista to i dobiti“, naglašava Seničić.
Zato je potrebno da kada nam VI ponudi konkretne stvari da to proverimo i iz drugih resursa, da pronađemo veb-sajt smeštaja, prevoznika, da se raspitamo, da potražimo utiske drugih putnika koji su eventualno koristili tu vrstu usluga, da vidimo da li je to realno.
„I ono što je najvažnije, a ja verujem da to velika većina ljudi već zna, nikako ne davati svoje lične podatke, a pogotovo ne račune, bankovne račune, ili plaćati unapred neku uslugu za koju niste potpuno sigurni da će doći u prave ruke“, naglašava Aleksandar Seničić na kraju gostovanja u Jutarnjem programu.
Коментари