четвртак, 27.04.2023, 11:40 -> 15:29
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић, дописница РТС-а из Италије
štampajDa li znate čiju Valentino torbu nosite
Kada biste na odeći ili modnim dodacima pročitali ime „Valentino“, automatski biste pomislili na njega, jednog i jedinog, neponovljivog Valentina Garavanija. Međutim, on nije jedini italijanski stilista poznat jednostavno pod imenom „Valentino“.

Zbog čega su i danas, nakon skoro 60 godina, kupci i dalje u konfuziji a sudije su morale da donesu odluku o tome koja modna kuća sme da koristi logo „Valentino“ ili jednostavno “V“ i kako taj logo sme da izgleda. No i dalje, nakon te odluke, veliki broj ljudi ne samo da ne zna da se pod imenom „Valentino“ često nalaze kreacije manje poznatog Marija Valentina koji postoji mnogo duže od Valentina Garavanija, već i dalje nisu u stanju da ih razlikuju.
Mario Valentino vs Valentino Garavani
Jedan se zove Mario Valentino (Mario je ime, Valentino prezime), drugi je Valentino Garavani (ovde je Valentino ime a Garavani prezime), oba su dva istorijska brenda Made in Italy. Mario Valentino iz Napulja, osnovao je svoj brend pedesetih godina, dok je drugi, Garvani, istovremeno otvorio svoju modnu kuću istog imena u Rimu.
Nakon što su se dogovorili da će za obuću, torbe i novčanike Valentino iz Napulja tj. Mario Valentino moći da se potpisuje samo kao Valentino, dok će stilista visoke mode morati da se potpisuje kao Valentino Garavani, a samo za odeću će moći da koristi naziv Valentino, ta podela svakako nije razjasnila ko je ko i čiju odeću zapravo nose oni koji kupe neki odevni predmet na kome piše Valentino.
Nakon 1979. godine kada su napravili ugovor o „mirnom suživotu“ na neki, iako dosta konfuzan način, uspevali su da istovremeno postoje na tržištu sve do 2017. godine kada se započelo sa serijom suđenja oko toga ko je koga izneverio i ko sme da koristi koje ime i koji logo. Ugovor iz 1979. je podrazumevao da Mario Valentino, za obuću i torbe može da koristi puno ime i prezime kao i M. Valentino, MV ili samo V na spoljnim etiketama dok na unutrašnjoj etiketi može da piše samo Mario Valentino. Što se Valentina Garavanija tiče, kada su u pitanju torbe, on je mogao da koristi samo logo V na specifičan način. Te 2017. godine Mario Valentino Spa tužio je Valentino Spa (Valentina Garavanija) zbog kršenja ugovora te korišćenja imena na nelojalan način.
Mario Valentino
"Mario Valentino Spa" je osnovan 1952. godine u Napulju gde se i danas nalazi njihovo glavno sedište. Ova kompanija se od početka bavi pravljenjem obuće, aksesoara i odeće. Vinčenco Valentino je bio poznat u Napulju po svojoj laboratoriji obuće pod imenom „Valentino“, sve ručno izrađene od prefinjene kože, koju su najčešće kupovale lokalne aristokrate kao i poznate međunarodne dive.
Sin Mario je nasledio oca unevši i neke promene, kao što su crvene cipela sa vrlo visokom štiklom, od kojih je proizvodio svega 20 pari na dan, a koje su bile unikatni modeli, pa sve do ravnih sandala koje su defilovale na Alta modi u Rimu i dan-danas su izložene u Muzeju obuće Bally u Švajcarskoj pored cipela koje je kraljica Elizabeta nosila na dan svog venčanja.
O njima je pisao francuski Vog, a potpisali su i ugovor sa I. Milerom iz Njujorka čija kompanija je bila jedina koja je u to vreme uvozila luksuznu obuću u Sjedinjene Američke Države.
Sedamdesetih godina je sarađivao sa Karlom Lagerfeldom, Đorđom Armanijem, te Đanijem Versačejem. Godine 1979. Mario Valentino je po prvi put učestvovao na modnim revijama Milano kolekcione. Njihov zaštitni znak je koža koja sve više liči na tkaninu zbog svoje mekoće, a njom su bile očarane Džeki Kenedi Onazis, Marija Kalas, Liz Tejlor, Katrin Denev, ali i Marčelo Mastrojani. Butici Marija Valentina se nalaze u Napulju i Milanu u kvartu Brera. Mario Valentino danas koristi logo "V" stilizovan na poseban način, na obući piše Mario Valentino Made in Italy, dok na torbama možete pročitati jednostavno Valentino.
Valentino Garavani
Valentino Garavani, rođen u Vogeri, nedaleko od Milana, jeste modni kreator na koga odmah posmilimo kada čujemo ime Valentino. Garavani je zajedno sa Đankarlom Đametijem osnovao Maison Valentino 1960, dakle, osam godina nakon što je nastala kompanija Mario Valentino. Valentinova kolekcija obuhvata mušku i žensku odeću Haute Couture i Pret-a-Porter i modne dodatke Valentino Garavani – obuća, torbe, novčanici, naočare, kao i liniju parfema.
Poseduje 175 butika i 1.500 prodajnih mesta u 100 zemalja sveta. Kreativni direktor Valentina je Pjerpaolo Pičoli. Brendom Valentino Spa od 2012. godine upravlja "Mayhoola for Investemnts LLC" iz Katara, koji ga je otkupio za 700 miliona evra. Rašid Muhamed Rašid, egipatski preduzetnik, koji je bio i egipatski Ministar trgovine, industrije i investicija, trenutno je predsednik Valentina i Balmaina. Takođe je osnivač i "Bidayat"-a, kompanije za međunarodne investicije. Na torbama Valentina Garavanija možemo videti logo “V” unutar pravougaonika sa oblim ivicama dok na odeći, na unutrašnjoj etiketi piše jednostavno Valentino.
Suđenja i presude
Sud u Milanu je prihvatio žalbu Marija Valentina spa koga je zastupala advokatska kancelarija Spheriens protiv britanskog sajta za onlajn trgovinu Farfetch UK i Modes Spa, jer su torbe i obuću Valentino spa prodavali pod imenom „Valentino“, a ne pod punim imenom Valentino Garavani. Sudije u Milanu su ponovile da kada se radi o torbama, obući i modnim dodacima pod imenom Valentino da se podrazumeva da pripadaju Mariju Valentinu spa iz Napulja.
Nakon 2017. godine dve kompanije su nekoliko puta bile na sudu. Valentino Garavani je optuživao Marija Valentina da koristi ime kako bi se proslavio na njegov račun, a s druge strane je Mario Valentino tužio Valentino spa jer ne poštuje dogovor na legalan način.
Poslednji put je kompanija iz Napulja, Mario Valentino, dobila parnicu i potvrdu o tome da je jedina koja ima pravo da komercijalizuje torbe, obuću i modne dodatke pod imenom Valentino ili V ili MV. To je naime potvrda dogovora iz 1979. godine nakon decenija nerazumevanja.
Ista imena, kupci dezorijentisani, a mnogi potpuno ignorišu postojanje Marija Valentina, prvog i kako je on često govorio „jedinog Valentina“. Sud u Milanu je podvukao da je znak Valentino rezervisan za brend Marija Valentina te je zabranio onlajn platformi Farfetch UK i Modes Spa da koristi marke Valentino i Red Valentino koje je proizvela Valentino spa (Valentino Garavanija) kada se radi o obući, torbama i drugim kožnim proizvodima koji ne pripadaju kompaniji Mario Valentino. Valentino spa može da koristi puno ime Valentino Garavani ili Red V.
No ko ne zna za postojanje modne kuće Mario Valentino, može jednostavno da pomisli da se radi o Valentino by Mario Valentino u smislu da je Mario kreativni direktor poznatije kuće visoke mode ili da se radi o liniji poznate modne kuće sa malo nižim cenama te prihvatljivijim za širu publiku kao što je slučaj sa Red Valentinom.
Valentino Garavani se potpisuje imenom i prezimenom ili jednostavno Valentino napisano malim slovima. Poznati logo ima formu pravougaonika mekih, oblih ivica unutar koga se nalazi slovo V dok se Mario Valentino najčešće potpisuje kao Valentino, a njegov logo V je drugačiji.
Ali ako i dalje niste sigurni o kom se Valentinu radi, na unutrašnjim etiketama bi trebalo da piše kompletno ime i prezime dok su cene Valentino Garavanija znatno više u odnosu na one Marija Valentina, koji je opet, nedavno i povećao cene proizvoda ne bi li se na taj način približio konkurentskoj kući visoke mode stvarajući na taj način još veću konfuziju, kojoj izgleda nema kraja.
Коментари