Читај ми!

Modna industrija prkosi krizi

Ekonomska kriza potresa veći deo sveta, međutim, za modnu industriju nema zime. Osvajaju se nova tržišta i to onih zemalja čija je ekonomija procvetala poslednjih godina poput Kazahstana u centralnoj Aziji.

Modnu industriju mnogi ne doživljavaju kao važan deo ekonomije, mada ona to jeste. Samo britanskoj ekonomiji moda godišnje donosi oko 30 milijardi dolara, dvostruko više nego hemijska ili automobilska industrija. Da li u kriznim vremenima svet prati modu ili moda prati krizu?

„Volim svoj novac tamo gde mogu da ga vidim - kako visi u mom ormanu", govorila je junakinja jedne televizijske serije. U vreme krize novac je, ako ga ima, potrebniji na drugim mestima.

Uprkos tome, većina modnih kuća dobro radi, njihovi vlasnici se bogate. Na čuvenu „Forbsovu" listu upravo su se upisala tri nova milijardera, zahvaljujući dobroj prodaji odeće i proizvoda od kože.

Tajna uspeha su tržišta u usponu, gde su markirani proizvodi pitanje prestiža, kao što je naftom bogati Kazahstan, najveća centralnoazijska ekonomija.

„Otvaranje luksuznog tržnog centra sa sjajnim modelima znači da u našoj zemlji sve ide kako treba i da se razvijamo i napredujemo" mišljenje je urednika modnog časopisa u Kazahstanu Romana Aleksandrova.

Centralna Azija je danas ono što je ranije bio Daleki istok. Iako ekonomski konsultanti tvrde da će Kina do 2015. zauzeti petinu svetskog tržišta luksuzne robe, usporavanjem kineskog ekonomskog rasta, usporava se i prodaja te robe.

Modni urednik kineskog Voga Jojo Jao kaže da su ranije ljudi hteli da pokažu kako nose „Dior" ili neki drugi brend, ali da su „sada prefinjeniji i razboritiji".

„Zato traže nova imena, ne trče više za već poznatim", rekao je Jao.

Zbog ekonomske krize, za modni karavan koji dva puta godišnje prelazi put od Njujorka preko Londona i Milana do Pariza nisu više toliko važni novi trendovi, koliko novi poslovi.

Da li je moguće pomiriti umetničku i komercijalnu stranu mode, za RTS govori Roksanda Ilinčić, dizajnerka čije modele nose najpoznatije žene sveta.

„Mislim da su se dizajneri vratili pravim i osnovnim vrednostima. Smatram da su se fokusirali na ono u čemu su najbolji, ali, takođe, i to da određeni modni predmet ponude po veoma realnoj ceni", istakla je čuvena modna dizajnerka.

Prema njenoj oceni, saradnja dizajnera i modnih kuća je postala jedna vrsta trenda u svetu.

„To nije više kompromis već proračunat poslovni potez. Na taj način se obraćate mnogo većoj publici, mnogo većoj klijenteli, a sve to se pozitivno odražava na profit", zaključila je Roksanda Ilinčić.

Ako ništa drugo, moda i ekonomska kriza imaju nešto zajedničko - stegnut kaiš. Taj modni detalj oduvek je metafora teških vremena.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 07. мај 2025.
14° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом