Pet vidikovaca i 22 tunela – vek Šarganske osmice
Pre punih sto godina preko Šargana i Mokre Gore prešao je prvi voz koji je spajao Beograd, preko Užica i Sarajeva, do Jadrana. Ova pruga uskog koloseka, danas je jedinstvena muzejsko-turistička atrakcija, čiji voz „Nostalgija" godišnje preveze oko 90.000 putnika.
Pre nego što je pisak lokomotive odjeknuo Mokrom Gorom, pre punih 100 godina, trebalo je savladati visinsku razliku od 350 metara preko planinskog prevoja, koju su inženjeri rešili čuvenom Šarganskom osmicom.
„Veliki izazov za trasiranje, za postavljanje, za dovoz materijala, za prokopavanje 22 tunela... Moram napomenuti da u to vreme nismo imali savremene mašine, opremu, već se to uglavnom radilo ručno, sa primitivnim alatima posmatrano iz ove pozicije, i sa stenama i konfiguracijom terena koja je porozna“, kaže Željko Špijunović iz „Srbijavoza“.
I premda je Ćira, zbog nerentabilnosti posle pola veka ukinut, ponovo je krenuo početkom ovog veka preporodivši život kraja, kao i kada je tek izgrađen „gvozdeni put sa ognjenim kolima“.
„Pruga kojom preko 90.000 domaćih i stranih turista godišnje doživi železnicu na onaj način kako je ona u svojoj zlatnoj epohi izgledala. Mi imamo ovde puno turista sa svih kontinenata, uključujući i Novi Zeland i Australiju, dolaze ljudi iz Japana i Kine“, rekao je Ivan Bulajić, generalni direktor „Srbijavoza“.
Vozeći se Šarganskom osmicom, prolazi se kroz 22 tunela, preko pet mostova i zastaje na pet vidikovaca.
Na leto, najavljuju iz „Srbijavoza“, voz će prugom uskog koloseka, opet vući parna lokomotiva, trenutno na remontu, inače vožnja s posebnom čari u nostalgičnom putovanju u prošlost.
Коментари