Da li Srbija ulazi u voz vodonične tranzicije ka zelenom vodoniku
Od početka rata u Ukrajini cene nafte i prirodnog gasa u celom svetu rastu. Zbog toga se u gotovo svim zemljama razmišlja o alternativi (suncu, vetru, biomasi) i korišćenju vodonika kao goriva budućnosti. Republika Srbija priprema Strategiju za korišćenje tog novog, čistog resursa takozvanog "zelenog" vodonika i to u energetici i industriji.
Svet je već odmakao u globalnoj vodoničnoj tranziciji, a na koji način se svet i Srbija bave ovom vrstom energije objasnio je profesor Radivoj Mitrović sa Mašinskog fakulteta u Beogradu. Ističe da je "zeleni vodonik" vrsta vodonika dobijena iz električne energije dobijene iz obnovljivih izvora energije, a to su sunčeva energija i energija vetra. Ako se budemo opredelili za to da nam je to cilj i fokus strategije, a odluku donosi Vlada republike Srbije, bićemo deo razvijenijeg sveta. Vreme jeftinih energenata je prošlost.
„Obnovljena su znanja iz energenata i zaključeno je da najveću energetsku moć ima vodonik, ali zbog niza problema u proizvodnji, transportu, skladištenju još nisu stvorene tehnologije koje vodonik mogu da stave u prvi plan i da on bude potpuna alternativa aktuelnim vrstama goriva", istakao je profesor Mitrović.
Napominje da su Nemačka, Japan i Australija deset godina unazad u toj priči, a mi sada treba da prihvatimo priključak, inicijativa za izradu došla je od tima koji se obratio našem fakultetu. Potpredsednica vlade je prihvatila tu inicijativu i sa Privrednom komorom Srbije ušli smo u izradu strategije.
„Strategija posmatra period od 5, 10 i 15 godina, operativna faza sledi iza toga. Srbija treba da uđe u voz vodonične tranzicije.Ne treba očekivati da će vodonik od godinu, dve ili pet moći da zameni ugalj. Vodonik se uveliko koristi u saobraćaju i industriji", istakao je profesor.
„Na vodonik se ne napajaju samo automobili, već vozovi, ali u budućnosti i avioni. Automobil koji koristi vodonik ima rezervoar u kome je vodonik pod visokim pritiskom, ima gorivne ćelije i auto se vozi kao i drugi automobil na struju. Vodnik se toči na benzinskim stanicama", istakao je Mladen Alvirović, autor emisije „Sat".
„Ključ promena mora da bude naučno-istraživački sektor i akademska zajednica. Mi već imamo projekte koje finansira država od 2011. godine. Njih treba povezati sa privredom, a potrebni su nam i školovani stručnjaci", istakao je profesor.
Коментари