Читај ми!

„Zlatna obmana“ za Milku – manje čokolade za više novca

Organizacija Fudvoč svake godine dodeljuje nagradu za najbezobrazniju marketinšku obmanu. Ovoga puta, Zlatna obmana pripala je čokoladi „Milka“. Proizvođač „Mondelez“ našao se na meti kritika zbog prakse takozvane „šrinkflacije“, ali ima spremno objašnjenje.

Milka je ove godine dobila „Zlatnu obmanu“ (Goldener Windbeutel). Od 2009. godine organizacija Fudvoč (Foodwatch) dodeljuje ovu nagradu za, po mišljenju potrošača, najdrskiju marketinšku laž godine. U finalnom krugu internet ankete našlo se pet kandidata, a više od 34 odsto od preko 58.000 učesnika glasalo je za brend čokolade Milka, u vlasništvu kompanije „Mondelez“.

Razlog je značajno povećanje cene uz istovremeno smanjenje količine proizvoda. Tako klasična tabla čokolade Milka od alpskog mleka (Milka Alpenmilch) poslednjih meseci teži samo 90 grama umesto dosadašnjih 100 grama, iako je veličina pakovanja ostala ista. Istovremeno je redovna cena porasla sa 1,49 na 1,99 evra.

To znači da Milka efektivno košta skoro 50 odsto više. „Mondelez smanjuje tablu, a naduvava cenu“, ističu iz Fudvoča, dodajući da Milka predstavlja klasičan primer „šrinkflacije“.

Termin je skovan od engleskih reči "shrink" (smanjiti) i "inflation" (inflacija), i opisuje praksu u kojoj se količina ili veličina proizvoda smanjuje, a cena ostaje ista ili čak raste.

Zaštitnici potrošača već godinama kritikuju ovu sve češću pojavu u prehrambenoj industriji. Njihova glavna primedba je da je smanjenje količine proizvoda često teško uočljivo na prvi pogled, pa se na taj način prikriva stvarno povećanje cene.

I zaista, većina potrošača u supermarketima ili diskontima nikada, retko ili samo povremeno obraća pažnju na stvarnu količinu proizvoda u pakovanju, pokazala je YouGov anketa sa skoro 4.200 ispitanika starijih od 18 godina. Samo 12 odsto njih tvrdi da uvek proverava količinu pre kupovine, kako bi uočili potencijalno „prevarantsko“ pakovanje i odlučili da li će ga ipak kupiti.

Kompanija „Mondelez“ odbacuje optužbe da obmanjuje potrošače. Ističu da je nova gramaža jasno naznačena na samom proizvodu, kao i da zvanični sajt nudi detaljan pregled svih dostupnih formata, vrsta i gramaža čokolade.

Fudvoč pak uzvraća da je ta oznaka često prekrivena kartonskim preklopom na polici u prodavnici. Što se tiče povećane cene, „Mondelez“ u svom saopštenju kao opravdanje navodi rast troškova.

„Na primer, cena kakaoa se u poslednjih 12 meseci skoro utrostručila i dostigla rekordne nivoe“, poručuju iz kompanije.

среда, 16. јул 2025.
28° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом