Вукосављевић отворио Павиљон Србије у Венецији

Министар културе и информисања Владан Вукосављевић отворио је Павиљон Србије у Ђардинима, где је у оквиру 16. Међународне изложбе архитектуре у Венецији постављена изложба "Слободна школа је слободан простор", аутора Бранка Станојевића и тима сарадника.

Владан Вукосављевић је нагласио да Станојевићев пројекат на вишеслојан начин одговара овогодишњем слогану Бијенала "Слободан простор" (Free space), како су то дефинисале уметничке директорке Ивон Фарел и Шели Макнамара.

Павиљон Србије на овој манифестацији представља, како је навео министар, искорак у простор у коме се кроз архитектонску симболику води дијалог између унутрашњег личног простора аутора са простором објекта старе сеоске школе у Малом Поповићу.

"Уметнички концепт у средиште рада ставља појам простора, психолошког, метафизичког, надреалног и стварног, а редефинисани појмови слобода и школа указују на вишезначност овог односа који је уткан у уметнички наратив. Простор је слобода, а слобода је процес", нагласио је Вукосављевић.

Од Прве интернационалне изложбе у Венецији 1895. године, а потом и првог међународног Архитектонског бијенала 1980. године, освајање простора, одвија се паралелно са освајањем слободе, јер ови процеси неминовно иду упоредо, било да је реч о култури, уметности, политици или личном простору аутора, рекао је Вукосављевић.

Појам простора и слободе говори, како наглашава, и о границама и њиховом превазилажењу, као што у својој бити чини основ сваке уметности, те и архитектуре.

"Архитектура пружа визију слободног простора и већ освојене слободе. Она је стога, истовремено, критички поглед на прошло, али и на време које је тек долази", рекао је Вукосављевић.

И сама Венеција, нагласио је министар, као град мостова, урбана целина на 117 острва, носи са собом ту вишезначност.

"Њена јединствена архитектура чува дуго и богато историјско сећање, али провоцира и нови доживљај слободног простора данашње културе, о чему сведочи и ово Бијенале архитектуре на коме су 63 национална представљања, од тога је 30 у националним павиљонима", рекао је Вукосављевић.

Министар је подсетио да Србија, као самостална држава, редовно наступа на Бијеналу архитектуре од 2006. године.

"Од тада је у Павиљону Србија представљено око 60 уметника, како из домена архитектуре тако и савремене ликовне сцене, умногоме, захваљујући и визији кнеза Павла Карађорђевића који је, тачно пре 80 година, далеке 1938. године, донео одлуку о изградњи павиљона у Венецији, имајући за циљ јачање културног статуса земље на међународној сцени", рекао је Вукосављевић.

Нагласио је да је визионарски потез Павла Карађорђевића био мудар потез за деценије унапред, за афирмацију српске културе и стваралаштва и да је Србија на једном важном месту уметничког пресека као што је Венеција била у прилици да представи најбоље, те је превазишла своје физичке оквире.

Вукосављевић је подвукао да у наредним годинама морају да поведу рачуна о реконструкцији Павиљона Србије и да су већ покренути разговори о томе.

Министар је позвао све посетиоце да пођу у откривање нашег слободног простора у Павиљону Србија, који делом припада прошлости, али и будућости, с обзиром на то да је идеја аутора да напуштена сеоска школа добије нови живот, као културно добро.

Тодоровић: Павиљон претворен у школу за учење о хуманијој архитектури

Комесар изложбе Дејан Тодоровић рекао је да у потрази за новим информацијама, Станојевић представља омнибус са 30 прича о архитектури кроз нарацију Богдана Богдановића и његову књигу "Градословар", док је Павиљон претворен у школу за учење о хуманијој архитектури за коју су нам више од паметних зграда потребне паметне архитекте.

Тодоровић је истакао да је у питању вишеслојна изложба са више нивоа читања.

"Школа Богдана Богдановића нам отвара путеве, да би преко његових појмова, и фотографија и пројеката Бранка Станојевића, ми отворили многа питања око архитектуре, урбанизма, проблема живота у градовима", рекао је Тодоровић задовољан посетом и чињеницом да су се посетиоци задржавали у Павиљону уз коментар да морају да се врате и подробније проуче изложбу због њене садржајности.

Његов утисак је да су поставке у националним павиљонима у Ђардинима квалитетније него на прошлом Бијеналу и сврстао изложбу у српском павиљону у пет најбољих.

Станојевић: Изложба је врста слободне игре са књигом "Градословар"

Аутор пројекта "Слободна школа је слободан простор", Бранко Станојевић, рекао је да се пред посетиоцима налази изложба коју чине Богдановићева књига "Градословар", цртеж (репродукција мурала пронађеног у подруму Богдановићеве школе) и 30 радова.

"Тај цртеж је познат, та школа је позната, али однос према тој школи, кући слободног простора није. Заборављен је. Изложба почиње чишћењем тог подрума,чишћењем мог менталног простора, слободног простора. Зато вас позивам све да своје личне просторе ослободите и да се играте са нама", поручио је Станојевић.

Аутор је прецизирао да је изложба врста слободне "игре" са Богдановићевом књигом "Градословар".

"Од 400 есеја изабрао сам 30 са којима остварујем дијалог кроз стварање слободних простора на граници, димњаку, затвору, војном отпаду, пијаци, у базену, на депонији, паркингу, тргу…. Ја сам Богдановићеве текстове доводио у раван са својим радовима, лично се играо и пуштам посетиоце да се играју у свом тумачењу", појаснио је Станојевић.

На пројекту "Слободна школа је слободан простор" Станојевић је радио са својим сарадницима Миленом Страхиновић, Николом Ђекићем, Милутином Комановићем, Андрејом Јосифовским и Николом Илићем, а дизајнер је Ненад Дицков.

Бијенале архитектуре званично се отвара 26. маја и трајаће до 25. новембра.

број коментара 0 пошаљи коментар