Нови почетак за бродоградилиште "Сава"

После стечаја и седам покушаја продаје бродоградилишта "Сава" у Сремској Митровици, фирма је доживела нови почетак. Холандски инвеститор важи за једног од највећих светских градитеља.

Пре тачно годину дана, бродоградилиште "Сава" у Сремској Митровици продато је после деветогодишњег стечаја, из седмог пута. За разлику од многих српских фирми у таквој ситуацији, ова је, уместо краја, доживела нови почетак. Холандски инвеститор је обновио бродоградилиште које постоји од 1919. године, вратио раднике у фабрику, а почетком априла требало би да порину други брод.

Бродоградитељска индустрија у Мачванској Митровици пребродила је буру. Око 350 радника поново има посао, гради и извози. Осим плате, за коју кажу да је редовна, обезбеђен им је превоз до градилишта и храна у посебној кантини. Године неизвесности пуштене су низ воду.

"Сад је много боље, доста боље у сваком погледу, имамо редновну плату све што закон налаже", каже Синиша Васиљевић.

"Скоро седам година сам у бродоградњи, није лоше, за сада је добро, видећемо даље како ће бити", каже Марко Панчевић.

"Радио сам пре у старом бродоградилишту, тако да сам наставио у овој компанији и за сада је сасвим коректно", каже Ненад Вуга.

Строга подела рада је уочљива и по бојама шлемова. За раднике зелена, за руководиоце плава, за менаџмент наранџаста. Ради се и прековремено, али се то и плаћа. Нискоквалификовани радник, на пример, може да заради до 50.000 динара.

"Деведесет одсто људи овде ради који су већ радили у Бродоградњи. Људи су вредни. Радио ми је деда, отац, ради ми син тренутно овде у овој компанији, значи породични посао", каже руководилац Дејан Крсмановић.

Холанђани важе за највеће светске бродоградитеље. Фирма "Вахали" постоји од 1923. године.

У Србији послује девет година и за то време је поринуто више од 20 бродова. Овде су, кажу, дошли без икаквих субвенција. После скоро деценије, готово целу производњу бродова из Холандије преселили су на Саву.

"Фирма се одлучила за пословање у Србији пре свега због квалитета, стручности радне снаге и да кажем због, географског положаја. Нагласио бих ту срећу у несрећи што је српска бродоградња на веома ниским гранама и све што је ваљало на српским бродоградилиштима тренутно ради овде", каже Милош Стевановић из фирме „Вахали".

Да би тако и остало, са струковном школом у Митровици и локалним властима преговарају о отварању посебног одељења за обуку бродоградитеља.

Ако остану на овом бродоградилишту још девет година, српски радници ће буквално радити за краљевску фирму, јер свака компанија која у Холандији без финансијских тешкоћа послује дуже од једног века, аутоматски добија епитет краљевска.

број коментара 2 пошаљи коментар
(понедељак, 17. мар 2014, 14:26)
brodogradjevinac [нерегистровани]

Ja tebe blatom ...

Najlakse je pljunuti po strancu.
Procitaj tekst jos jednom ako treba.
Mozda ti posle svega bude i malo jasnije.

(недеља, 16. мар 2014, 09:19)
anonymous [нерегистровани]

Brodogradnja

Ne umemo mi sami da vodimo posao već treba da nam dodju stranci koji će da nam kaze ti radi to a ti ovo, a hteli bismo da gazdujemo, a ne znamo