петак, 07.07.2017, 13:37 -> 10:27
Аутор: Светозар Мирков, вајар
Održava se od 7. jula do 3. septembra 2017.
Dragan Nikolić "Prostornost ideja"
Tematski prostor Dragana Nikolića su spomeničke kompozicije, portreti, aktovi i figure konja. Izrazita sposobnost orkestracije izabranih elemenata kompozicije čini skulpture Dragana Nikolića snažnim, dopadljivim i jasnim. Dela ovog akademskog vajara posetioci Galerije RTS mogu pogledati svakog dana do 3.septembra.
Tematski prostor Dragana Nikolića su spomeničke kompozicije, portreti, aktovi i figure konja. Skulpture su ustrojene kao kompaktne kompozicije, bez suvišnog gesta, sa malim izuzecima skica za spomenik baletskom velikanu Miškoviću i izvesnih skulptura konja, gde je sam pokret bio cilj i neizbežno sredstvo izraza. Kad pokret odstupa od uobičajene sheme, svedenosti oblika snažno modelovane forme, utemeljene u sopstvenoj arhitektonici, oduzimaju prioritet arabesci pokreta i podređuju je jedinstvenosti izraza.
Izrazita sposobnost orkestracije izabranih elemenata kompozicije čini skulpture Dragana Nikolića snažnim, dopadljivim i jasnim. Faktura na skulpturama je posledica postupka, odabrano likovno sredstvo i pečat senzibiliteta autora. Prilagođena dimenzijama skulpture, faktura ima značajnu ulogu u kompoziciji, ne samo kao stanje površine, svojstveno materijalu u kome je skulptura nastajala, nego kao način ponašanja svetla i njegovo učešće u kompoziciji. Navedeno skulpturama daje toplinu, bez obzira na dimenzije, i zrači uzbuđenjem stvaralačkog čina.
Samo analitičan duh visprenog, oštrog zapažanja i dobar poznavalac skulptorskog jezika mogao je svojim figurama dati tako upečatljive osobine: figuri baletana Miškovića gracioznost pokreta, a snažnom modelacijom muževnost, Hajduk Veljku energičnost i odlučnost da se bori, Pašiću prepredenost, a Seljaku ratniku nepokolebljivost graničnog kamena.
Medaljerstvo je takođe deo Nikolićevog stvaralačkog interesovanja. Zakonitosti medaljerstva mu nisu bile prioritet, on je iskustvo iz modelovanja pune plastike preneo u formu medalje i time, svojim sredstvima, postizao sugestivnost i autentičnost na sopstvenim skulptorskim postulatima.
Crtež u opusu Nikolića zauzima mesto sredstva, a ne cilja. Njegov crtež nikad nije doživeo razmah nezavisne likovne discipline, bez obzira na evidentan crtački dar. On je najčešće bio studija figure, analiza njene unutarnje logike ili beleška zanimljivog pokreta ili stanja.
Netolerantan prema površnoj dopadljivosti, Dragan Nikolić je svoj pedagoški rad obeležio strogošću u zahtevima da se postupno i temeljno ovladava principima crtanja i vajanja.
Pored izloženih crteža i skulptura postoji jedna galerija Draganovih radova koja je dostupna samo njegovim prijateljima, a to je galerija njihovih sećanja na mnoge, nezadovoljstvom srušene, uništene ili netragom izgubljene radove. Neki su neponovljivi kao i sama inspiracija, a neki su, ostavši u iskustvu, nevidljivo ugrađeni u nove. Ti radovi, nažalost, osujećuju formiranje kompletne slike o stvaralačkim dometima Dragana Nikolića.
Sadašnjost je prošlost uhvaćena u pokušaju da postane budućnost. Neka potomci sude da li je u tome uspela, ili će potomci stvaranje budućnosti, grešno, pripisati samo sebi. O tome neka sude njihovi potomci. Skulpture Dragana Nikolića pomoći će i jednima i drugima da otkriju najlepše osobine jedne umetničke discipline, koje će bez sumnje zaboraviti, i pružiti im uživanje u njihovoj vanvremenosti.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар