Галерија РТС, од. 17. маја до 17. јуна

Микан Аничић “Дворски портрети без краља“

Изложба дела Микана Аничића "Дворски портрети без краља" представља домаћој јавности 28 слика овог реномираног ствараоца наклоњеног метафизичком и фантастичном сликарству. Поставка у Галерији РТС представља малу ретроспективу плодног стваралаштва Аничића дугог 50 година и обухвата различите циклусе који синтетизују бројне епохе у једно време. Део ове поставке је и репрезентативно дело "Отмица Европе" (уље на платну, 2005) награђена у париском Гран Палеу, Салону француских уметника 2006.

Метафизичке слике, апокалиптичне визије, нетипичне композиције, антиапостоли у космичком простору, као и све оно што је својствено људском бићу - рађање, детињство, кајање, успон, пад, отмице и смрт - призори су педесетогодишњег опуса, из којег је, у Галерију РТС, пренет тек део најрепрезентативнијих слика српског и француског уметника Микана Аничића.

Његов ликовни кредо, његово веровање у лепоту, у животност и страст - почива на класичним сликарским постулатима, а аналитички и промишљено говори о специфичној драми садашњег времена, која може да се тумачи на различите начине.

Попут старих мајстора, мотивски, технички и сталним истраживањем игре светлости, као и монументалним форматима, Аничић синтетизује различите епохе - антику, ренесансу, барок, лична искуства, као и нека измаштана, али и будућа времена у једно време... у метавременску слику у којој је све дозвољено... од митолошких бића, преко сећања из детињства и колективног историјског сећања - до алегорија и катаклизмичних призора.

Велики део ове ретроспективне изложбе посвећен је сликама Постања, Адаму и Еви, Истеривању из раја, Распећу, Тајној вечери и Великој издаји. Оно што је приметно је специфичан, нетипичан приступ теми. У приказима распећа - човек је симболично приказан као Христос, представљен обрнуто, на крсту сопственог живота, док на призору тајне вечере - параболе - Миканови антиапостоли су заправо реалне личности у космонаутским оделима у матафизичком простору, с Јудом банкаром у првом плану. На тај начин, сликар указује на дехуманизацију.

Морамо да се осврнемо и на посвећеност аутора коњичким портретима, јер у српској ликовној традицији такав начин сликања није присутан. Пратећи ликовну заоставштвину Веласкеза, Рубенса и Жерикоа, Аничић приказује коње беспрекорне анатомске грађе, живим потезима, са изразитом колористичком вибрацијом и наглашеном гиздавошћу.

Када је сликар од својих почетака до зрелог стваралачког доба ослобођен притиска да се по сваку цену укључи у модерност, када је аутентичан и суочен са сопственошчу и лишен притиска трансавангардних токова, онда такав начин стварања и размишљања буди наду да ће лепота заиста победити зло. И то је један од начина разумевања и читања слика Микана Аничића.

Овде можете погледати/преузети лифлет изложбе 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво