Kraljevska muzička akademija

U trećoj, poslednjoj emisiji ciklusa o Kraljevskoj muzičkoj akademiji, operskoj trupi osnovanoj pre 300 godina u Londonu, slušaćete kompozicije Đovanija Bonončinija, Atilija Ariostija i Georga Fridriha Hendla.

Među operama premijerno izvedenim u produkcijama Kraljevske muzičke akademije u prvoj polovini 1727. godine izdvajaju se dela Đovanija Bonončinija i Atilija Ariostija. Bonončinijeva opera Astijankt izvedena u maju 1727. godine ujedno je i poslednja opera ovog majstora pisana za London. Libreto Antonija Salvija iz 1701. baziran je na Rasinovoj tragediji Andromaha i uživao je popularnost u prvoj četvrtini 18. veka na italijanskim operskim scenama. Opera Lucije Ver Atilija Ariostija izvedena je četiri meseca ranije i predstavlja jedno od poslednjih ostvarenja ovog autora.

Početak londonske operske sezone 1727–28. godine bio je obeležen svečarskom atmosferom, zarad stupanja kralja Džordža II na engleski presto. Sve opere na programu Kraljevske muzičke akademije bile su iz pera Georga Fridriha Hendla, a prva među njima, opera Ričard I, kao svoju temu imala je događaj iz engleske istorije. Libretista Paolo Antonio Roli potcrtao je patriotske elemente i posvetio je tekst kralju Džordžu II u sonetu koji je štampan zajedno sa libretom. Radnja opere tiče se krstaškog pohoda Ričarda Lavljeg Srca, njegovog boravka na Kipru i ljubavne priče sa princezom od Navare. Duet Ričarda i princeze Konstance kojim se završava drugi čin opere Hendl će kasnije adaptirati kao umetnu numeru za svoj oratorijum Jiftah. Poslednja opera koju je londonska Kraljevska muzička akademija izvela bila je Hendlova opera Ptolomej. Radnja opere prati sudbinu svrgnutog egipatskog vladara koji, uz pomoć svoje verne supruge, uspeva da odbrani svoju čast, da se pomiri sa mlađim bratom koji je kovao zaveru protiv njega, kao i da, na posletku, povrati presto. Zanimljivo je da se radnja opere, kao i u slučaju opere Ričard I, odigrava na Kipru, čiji kralj takođe učestvuje u zaveri protiv Ptolomeja, dok je kiparska princeza zaljubljena u njega.

Sezona 1727˜–28. bila je poslednja sezona ove kompanije: skandal koji se ticao sukoba između pevačica u kompaniji, a koji je izbio na površinu u prethodnoj sezoni, nastavio je da potresa londonsku javnost. Popularna satirična Prosjačka opera izvedena je u januaru 1728. u suparničkom pozorištu i otvoreno je izvrgavala ruglu Kraljevsku muzičku akademiju. Aristokrate na čijem mecenstvu je počivala finansijska sigurnost akademije ubrzo su se distancirali od kompanije i direktori su morali da konstatuju da nije moguće nastaviti sa radom.

Autor Srđan Atanasovski
Urednica Sanja Kunjadić



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво