Svetske muzičke pozornice

Antonjin Dvoržak: Stabat Mater, opus 58. Izvode: Hor praške filharmonije i Simfonijski orkestar praškog radija pod upravom Ondreja Lenarda. Solističke deonice pevaju: Pavla Vikopalova, sopran, Denisa Hamarova, kontraalt; Jaroslav Brezina, tenor; i Peter Mikulaš, bas. Snimak je sa koncerta održanog 1. aprila ove godine u Dvoržakovoj dvorani praškog Rudolfinuma.

Večeras započinjemo dvonedeljni ciklus posvećen obeležavanju Uskrsa. Imaćete prilike da u našim emisijama slušate ekskluzivne snimke koncerata iz ciklusa Uskršnja nedelja Evropskog radija, koje smo dobili posredstvom međunarodne razmene.

Duhovna kantata Stabat Mater, opus 58 Antonjina Dvoržaka, jedno je od najintimnijih i rado izvođenih dela iz bogatog kompozitorovog opusa. Ovo je, ujedno, i prvo ostvarenje u kojem je Dvoržak upotrebio religiozne teme, podelivši ga u deset segmenata, od kojih su samo prvi i poslednji tematski povezani.

Za kompozitora, Stabat Mater je bilo delo žalosti i isceljenja, a pisanje partiture sredstvo za suočavanje sa smrću tek rođene ćerke Jozefe. Delo je zasnovano na latinskom tekstu koji govori o žalosti Bogorodice zbog Hristovog raspeća dok stoji pod njegovim krstom. Dvoržak je skicu oblikovao u periodu od 19. februara do 7. maja 1876. godine, a posvetio ju je svom prijatelju iz mladosti Františeku Hušpaueru. Međutim, zbog velikih obaveza koje su ga zatekle u tom periodu, bio je primoran da komponovanje kantate odloži. Godine 1877. ponovo se vratio partituri sa željom da uradi završnu stilizaciju, ali ga je opet susrela nesreća kada je u samo mesec dana izgubio još dvoje dece. Kako istorijski izvori navode, konačnu verziju dela potpisao je 13. novembra iste godine.

Kantata je premijerno izvedena na koncertu Udruženja muzičkih umetnika, održanom u Pragu 23. decembra 1880. godine. Operskim ansamblom Češkog pozorišta dirigovao je Adolf Čeh, dok su solističke deonice pevali Eleonora Ernbergova, Beti Fibihova, Antonjin Vavra i Karel Čeh. Insteresantno je istaći da je 2. aprila 1882. godine Dvoržakov Stabat Mater dirigovao Leoš Janaček, a ubrzo je ovo ostvarenje imalo veliki uspeh u Engleskoj i Americi.

Emisiju uređuje Irina Maksimović Šašić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво