Hronika Trećeg programa

Emitovaćemo tekst Srđana Vidrića „Crno je novo zlatno”, napisan povodom knjige pesama Patrika Kovalskog „Zlatna groznica” koju su 2016. godine objavili izdavači Treći Trg i Čigoja štampa iz Beograda.

Posle više od devedeset godina od premijere Čaplinovog filma, u Beogradu se, u saradnji Trećeg trga i Čigoja štampe, pod istim nazivom, ali u drugačijem umetničkom medijumu, pojavila pesnička knjiga Patrika Kovalskog, mladog pesnika koji živi (i radi) na relaciji Novi Sad - Veliko Gradište, koja takođe, između ostalog, pretresa teme bezdomnika, izgnanika i tragača za boljom sutrašnjicom. Ova biografska odrednica koja ima za cilj da istakne nedostatak stalnog mesta boravka, a na kojoj autor očigledno insistira, u tekstu direktno sugeriše na preplitanje onog životnog i iskustvenog sa onim poetskim i imaginativnim, piše Srđan Vidrić.

Zbirka Zlatna groznica podeljena je u pet ciklusa - „Zidanje Skadra", „Relativnost teških metala", „Dnevnik izgnanstva iz grada", „Sećanje na grad" i „Iz beležaka odranog čoveka" - od kojih najobimniji sadrži jedanaest pesama, a najkraći pet. U svim odeljcima pesme su pisane slobodnim stihom izuzev poslednjeg koji je sačinjen od izuzetno sugestivne poetske proze. Kao moto čitave knjige Kovalski je uzeo stihove Čarlsa Bukovskog iz pesme „Ostaci" - „...nije mnogo, kasno sam spoznao,/ ali dajte mi 14 dana ili 14 godina/ i ubiću svakog/ ko dodirne ili uzme/ to što je ostalo" - koji takođe upućuju na suočavanje sa onim što je ostavljeno ili, pak, nađeno.

Uspostavljajući analogiju sa poznatom sintagmom koja se odnosi na omasovljenu potragu za zlatom, a koja vodi poreklo iz Amerike prve polovine 19. veka, Patrik Kovalski je rekontekstualizovao „zlatnu groznicu", osavremenio je i provukao kroz filtere ironije i sarkazma ne bi li čitaocima pokazao sav njen potencijal. Ovom knjigom Kovalski je pokazao izrazitu pesničku zrelost i samosvest, kao i odlučnost i samouverenost da se pozabavi gorućim problemima globalnog čovečanstva. I kao što se u pomenutom Čaplinovom filmu u jednoj sceni skitnica bori sa izneverenim očekivanjima i nadanjima tako što zamišljene goste zabavlja i uveseljava plesom viljušaka na koje je stavio komade hleba, tako se i lirski subjekat, verovatno pesnikov alter ego, protiv svih životnih turbulencija i nedaća bori poezijom, zaključuje Vidrić.

Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar