Велика оперска тура 2017/18 – Антон Рубинштајн: Демон

Директно из Великог театра Лисеу у Барселони преносимо једину успелу Рубинштајнову оперу чије је извођење посвећено недавно преминулом баритону Дмитрију Хворостовском на чију је иницијативу и дошло до поставке ове опере на руском језику у каталонском театру.

Улоге тумаче Асмик Григоријан као Тамара, Игор Марозов као принц Синодал, Александар Зимбаљук је принц Гудал, а Роман Иалчик Синодалов слуга. Улогу Демона тумачи Егилс Силињш, а Анђео је Јуриј Мињенко. Хором и оркестром Театра Лисеу диригује Михаил Татарњиков.

Рубинштајн је компоновао ову оперу у време када је Љермонтовљева романтична прича са натприродним сижеом, мефистофеловским јунаком и егзотичном атмосфером, била најпопуларнија наративна поема у Русији.

Сама радња је пре свега фокусирана на психолошки и емотивни портрет самог Демона, а потом и Тамаре, која је музички третирана као људско биће, односно у идиому руских романси XIX века. Лик Демона поверен је лирском баритону, он је заљубљен у принцезу Тамару и покушава да је заведе лирским аријама, од којих је најпознатија његова прва романса у финалу другог чина „Не плачи, дете" коју је посебно прославио Фјодор Шаљапин. Демон покушава свим средствима да освоји Тамару, изазивајући и околности у којима гине Тамарин вереник принц Синодал. Она осећа присуство Демона тако што чује његов натприродни глас, који је прогони чак и у самостану где је покушала да се сакрије. Такође, он се појављује у њеним сновима, а на самом крају указује се и у реалности. Демон успева да је пољуби,з бог чега млада жена умире. Тамарина душа је узнесена на небо, док је Демон осуђен на вечну усамљеност.

Уреднице преноса Ксенија Стевановић и Сања Куњадић.

*     *     *

Музичка редакција Трећег програма Радио Београда свим слушаоцимa и љубитељима опере нуди сасвим нову сезону директних преноса оперских представа.
Од 12. септембра до 29. јуна реализоваћемо 22 директна преноса из 11 европских оперских кућа у Милану, Паризу, Бечу, Москви, Лондону, Мадриду, Торину, Барселони, Минхену, Франкфурту и Напуљу - са позорница на којима је стварана историја опере.
Међу њима ће се наћи нова дела, оперски раритети, заборављена ремек дела и највољеније опере свих времена из пера Кавалија, Глука, Римског-Корсакова, Рубинштајна, Вердија, Гуноа, Фон Ајнема, Шарина и других.
Сезону почињемо 12. септембра преносом из миланске Скале, где ће у опери Тамерлан Георга Фридриха Хендла насловну улогу тумачити Бежун Мехта уз Пласида Доминга у улози његовог супарника Бајазита. У свету барокне опере бићемо и у Кавалијевој Хипермнестри са фестивала Глајнборн (23. септембар), као и у Хендловом Ариодантеу чију ћемо премијеру преносити из Бечке опере, 24. фебруара. У обе опере извођењима ће руководити један од највећих експерата за барокну оперу, диригент Вилијам Кристи. Посебан куриозитет ће бити извођење опере Олимпијада Леонарда Леа из Театра Сан Карло у Напуљу (4. новембар) - места где је и премијерно изведена 1737. године.

Руски оперски репертоар ове сезоне ће бити заступљен делима Сњегурочка Николаја Римског-Корсакова коју ћете слушати уживо из Бољшој театра у Москви (30. септембар), затим Коцкар Сергеја Прокофјева из Бечке државне опере (7. октобар) и мало познато остварење под називом Демон Антона Рубинштајна, које ће бити изведено 26. априла 2018. године у Театру Лисеу у Барселони.
Поред овог оперског раритета, слушаоцима ћемо понудити и ретко извођене опере Бенџамина Бритна (Глоријана) и аустријског композитора XX века, Готфрида фон Ајнема (Дантонова смрт) које ће бити изведене у Театру Реал у Мадриду (14. април 2018. године), односно Бечкој државној опери (24. март 2018. године). Као Елизабету I у Глоријани слушаћемо Ану Катарину Антоначи, док ће ансамблом у Фон Ајнемовом делу дириговати Сузана Мелки. Међу остварењима које ће слушаоци Трећег програма Радио Београда први пут моћи да прате у директним оперским преносима, биће и Чаробни стрелац Карла Марије Вебера (16. јун 2018. године) из Бечке државне опере; оперу Бенвенуто Челини Хектора Берлиоза моћи ћете да пратите 2. јуна 2018. године из опере Бастиља у Паризу под управом шефа диригента Париске националне опере Филипа Жордана, а Ломбардијце Ђузепа Вердија 17. априла 2018. године из Театра Ређо у Торину.

Нећемо занемарити ни популарна оперска дела попут Бизеове Кармен (17. фебруар 2018. године из Беча), Вердијевих опера Аида (22. март 2018. године из Мадрида) и Отело (21. октобар, Ковент Гарден у Лондону), у којој ће насловну улогу певати Јонас Кауфман, затим Белинијевог Пирата из миланске Скале (29. јун 2018. године) и Чилеине Адријане Лекуврер, у којој ће насловну улогу певати Ана Нетребко.
У току сезоне, имаћемо и два специјална догађаја - први је извођење последње опере Шарла Гуноа, Заморин данак, коју ћемо преностити 28. јануара 2018. године из Принц Реген театра у Минхену, када ће бити обележено 200 година од рођења композитора. Други је светска премијера нове опере једног од најцењенијих савремених композитора, Салватореа Шарина - Видим те, осећам те, препуштам се, која ће бити постављена 14. новембра у миланској Скали. Ово је прави куриозитет, будући да се савремене опере ретко нуде у директним радијским или телевизијским преносима.
Нашу „велику туру" обогатиће и два концерта из Немачке - 17. децембра, у празничну атмосферу увешће нас хор Le Concert d'Astrée и Симфонијски оркестар Франкфуртског радија под управом Емануел Аим, који ће извести Хендлов Dixit Dominus и Бахов Магнификат. Велика вокално-инструментална дела слушаћете и 26. јануара 2018. године из Херкулове дворане у Минхену, где ће бити изведен циклус Песма о земљи Густава Малера са Магдаленом Коженом и Стјуартом Скелтоном, уз Симфонијски оркестар Баварског радија под управом Сајмона Ретла.
Детаљне информације о свим преносима биће благовремено објављиване на сајту Радио-телевизије Србије и на Фејсбук страници Трећег програма „Велика оперска тура" 2017-2018. 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво