Јапански произвођачи аутомобила преузимају на себе трошкове Трампових царина

Најновији статистички подаци у вези извоза јапанских возила у САД указују на то да су произвођачи Земље излазећег сунца драстично редуковали цене својих аутомобила и тако практично на себе преузели трошак који намећу нове Трампове царине од 25 одсто.

Јапански медији у данима након састанка Г7 у Канади (15-17 јун) једногласно изражавају разочарање исходом разговора између премијера Шигеру Ишибе и председника Доналда Трампа одржаног на маргинама конференције лидера седам индустријски развијених земаља колективног Запада у Алберти.

Шеф јапанске државе, наиме, надао се, пишу медији у тој далекоисточној земљи, да ће убедити америчког саговорника да потпуно повуче или бар осетно умањи нове царине од 25 посто на увоз страних аутомобила и делова, али у томе није успео.

Тешки преговори

Две државе од друге половине априла преговарају о проблему царина и томе шта би Јапан, вишедеценијски блиски војнополитички савезник САД, могао да учини како би добио повољнији третман од нове Трампове владе. Но, током њих америчка страна је, судећи по извештавању медија у острвској држави, тврдоглаво одбијала да умањи царине на возила, те била спремна да преговара само о смањењу дела тарифа на другу робу и производе .

Возила су највећи јапански извозни артикл у САД - и мада произвођачи попут "Тојоте", "Хонде" или "Нисана" имају више фабрика у самим САД и суседним државама Канади и Мексику, у 2024. она су чинила чак 28 одсто (40 од укупно 141,5 милијарди долара) извоза из Јапана у САД.

Отуд, у далекоисточној царевини се пуно очекивало од премијера Ишибе, односно, његовог разговора са председником Трампом, као, практично, последњег покушаја да се нешто промени.

Међутим, након получасовног разговора са америчким лидером у Канади премијер Ишиба је изјавио новинарима да није постигнут договор у вези целог проблема царина јер још увек постоје области у којима се две стране нису сагласиле, при том поменувши аутомобиле као за Јапан посебно значајан сегмент. 

Тај исход, вероватно и није изненађење када се узме у обзир неуспешни покушај јапанске стране да закаже састанак на највишем нивоу у САД пред одлазак у Канаду на којем би преговори били окончани договором који је прихватљив за обе земље.

Трампова победа?

Сада када је јасно да нема ништа од поштеде за јапанску аутомобилску индустрију (која је, гледано из угла Вашингтона, највећи извор америчког робног дефицита у међусобној трговини), домаћи медији доносе текстове са званичним владиним подацима везаним за извоз јапанских возила у САД, који јасно показују да је њихова вредност драстично нижа него у исто време прошле године.

Наиме, прошлог месеца Јапан је у САД извезао 102.653 четвороточкаша, а њихова укупна вредност од 363 милијарде јена је била чак 24,7 одсто мања него у мају прошле године (Илустрације ради, укупни јапански извоз у мају ове године је био за 11 одсто мањи него у исто време лане). Даље, ако се укупна вредност тих возила подели са бројем извезених јединица, долази се до податка да је цена по комаду у односу на мај прошле године пала за 21,7 посто. 

Слична статистика (у вези пада вредности извезених возила) за април тумачена је пре као промена у стратегији јапанских произвођача, као њихов свесни избор да кроз слање јефтинијих модела и повећање броја аутомобила за извоз у САД покушају да очувају своје место на америчком тржишту без да значајније оптерете новчанике америчких грађана. Сада је, међутим, извесно да су и цене јапанских аутомобила значајно умањене у јенима, односно, да су се компаније које их праве одлучиле да на себе преузму штету коју генеришу Трампове царине. 

Јер, мада је јен у протеклих годину дана ојачао за нешто више од седам процената у односу на долар, редукција у цени аутомобила извезених у САД у мају која, изражено у јапанској валути, износи просечно 980.000 јена по комаду, у највећој мери је условљена, слажу се економисти, одлуком фабрика које их праве да их појефтине. 

То, дакле, значи да је Трамп, бар када су у питању јапански произвођачи аутомобила и бар када је у питању краћи рок, успео у својој намери да присили стране субјекте да плате трошак који намећу његове царине, односно, правилно проценио да ће те компаније преузети терет царина како не би удаљиле америчке потрошаче и како би задржале позицију на крупном и релативно богатом америчком тржишту.

Остаје да се види да ли ће редукције цена бити привремена мера којој су јапански произвођачи прибегли за време трајања преговора у нади да ће ипак бар делимично бити изузети од нових аутомобилских тарифа, или ће те умањене цене важити и ако царине дефинитивно остану на снази у тренутној форми.

недеља, 22. јун 2025.
18° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом