петак, 12.08.2011, 07:30 -> 10:50
Јефтиније, а скупље
На бензинским пумпама у Србији нема снижења цена горива, иако је на светским берзама сирова нафта све јефтинија. Могуће појефтињење тек за десетак дана, ако цене нафте наставе да падају.
Иако је на светским берзама сирова нафта све јефтинија, на нашим пумпама нема снижења горива. Нафташи поручују да се о појефтињењу бензина и дизела може говорити тек за десетак дана, и то само уколико сирова нафта настави да пада. Већ за следећу седмицу најављују чак и поскупљење гаса за аутомобиле за пет, шест динара.
Од почетка године и отварања нафтног тржишта, деривати су поскупели и до 25 динара за литар.
Возачи кажу да су поскуљења претерана. "Шта год да се деси код нас на тржишту, цене увек иду горе. Да ли нафта поскупи, иде горе, да ли нафта појефтини, иде горе. Код нас увек има разлога да цена иде горе. То је невероватно. Чак не знам како то да објасним. Знамо то сви, али нико ништа не предузима", каже један возач.
Други се жале да код нас не постоји тржиште, већ монопол и да нико неће да се одрекне марже.
Долар слаби, а цена барела сирове нафте на светској пијаци од маја је пала од 14 до 25 одсто. Према свим законитостима отвореног нафтног тржишта и економским рачуницама, гориво би и у Србији коначно морало да појефтини у овом тренутку и до 10 динара по литру.
Међутим, на појефтињење ћемо чекати, јер нафташи кажу да још продају деривате које су раније скупо платили.
Поскупљује и гас
Већ следеће седмице неминовно је, кажу, и поскупљење гаса за аутомобиле од осам до 15 одсто. Тона нафтног течног гаса, образлажу, на регионалној берзи скупља је 100 долара, па је и НИС подигао велепродајну цену.
"НИС тренутно задржава ову цену колико може на основу залиха из сопствене производње. Али пошто НИС подмирује 18 до 20 одсто из своје производње, он ће морати да дигне цене", каже Александар Јонев из Асоцијације за нафтни течни гас.
Стручњаци оцењују да позивање на НИС није оправдање, јер гориво може да се увезе и од других снабдевача.
Укидање монопола НИС-у, кажу, није донело конкуренцију, јер се нафташи не боре за купце, већ прате једни друге са ценама. За прескупе деривате наводе још разлога.
Професор Факултета за економију, финансије и администрацију Владимир Круљ каже да је први да се не реагује довољно брзо када долази до пада цена на тржишту, односно не купује се нафта када је јефтина. "Са друге стране, имамо ситуацију да су акцизе јако високе, међу највишим у Европи", каже Круљ.
Док свет потреса нови талас економске кризе, тешко је очекивати да ће држава смањити акцизе и одрећи се најсигурнијег буџетског прилива. Истовремено, ни нафташи, иако се жале на пад промета, не спуштају цене.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 22
Пошаљи коментар