субота, 06.06.2009, 17:57 -> 19:51
Колико су заштићени клијенти банака?
Од ретроактивног повећања камата, грађане убудуће штите Народна банка Србије и заштитник грађана, најавили гувернер Јелашић и омбудсман Јанковић.
Након што је велики број грађана добио обавештење да су им повећане камате на стамбене кредите услед повећања маржи, у јавности се отворило питање колико су клијенти заштићени у односу на одлуке банака.
Народна банка Србије и омбудсман иницираће законска решења, којима ће клијенте убудуће заштитити од измена услова током отплате кредита који нису предвиђени уговором.
Иван Петраш обратио се Радио-телевизији Србије у име удружених грађана који сматрају да им је банка неоправдано повећала камату. Петраш каже да се у уговорима наводи да је маржа банке фиксна, а да су управо њу повећали. Жалбе су упутили банци.
"Уколико не добијемо одговор од њих, жалићемо се НБС. Група људи које ја представљам не жели да се уговори раскину већ да се врати тај фиксни део, а ако се то не догоди, жалићемо се министарству па чак и међународним институцијама", рекао је Петраш.
Марже је подигло осам банака, а најчешћа образложења су измена услова на тржишту и поскупљење новца.
Не улазећи у економску оправданост повећања камата, у удружењу потрошача сматрају да је проблем у недостатку правне заштите.
Горан Паповић из Националне организације потрошача рекао је да је у постојећем закону о потрошачима могуће слободно тумачење одредби уговора од стране банака.
Након жалби грађана, у Народној банци напомињу да ће убудуће дати обавезујуће препоруке банкама које покушају ретроактивно да мењају услове.
Гувернер Радован Јелашић сматра да су такви потези банака неоправдани, јер "неке банке нису добро процениле своје пословне потезе и задуживале су се краткорочно, а пласирале зајмове на дужи рок".
"Сада је дошло време да те обавезе плате, па су се одлучиле да своје лоше одлуке покривају повећањем камата на већ одобрене позајмице", рекао је Јелашић.
И заштитник грађана Саша Јанковић каже да ће затражити измене у закону или нови закон, који ће омогућити већу правну сигурност потрошача.
У Босни и Херцеговини постоји посебан омбудсман за заштиту потрошача, по чијем налогу инспекција проверава пословање банака, и то управо због промене услова у току отплате кредита и подизања камата.
У Хрватској је на усвајање по хитном поступку дат Закон о потрошачким кредитима, којим се од следеће године предвиђа већа заштита клијената од разних одредби уговора о кредитирању и скривених трошкова.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 3
Пошаљи коментар