петак, 09.04.2010, 17:54 -> 20:33
ЈАТ по моделу "Заставе"
Приликом реструктурирање "ЈАТ-а", формираће се ново предузеће у које ће прећи профитабилни део компаније, да би се тако лакше нашао стратешки партнер.
Пред Владом Србије ускоро би требало да се нађе документ о томе како решити судбину "Јат ервејса".
Из те компаније за РТС кажу да ће за реструктурирање "ЈАТ-а" бити примењен модел "Заставе" и "Фијат аутомобила". То значи да ће се формирати ново предузеће у које ће прећи део "ЈАТ-а" који је профитабилан, да би се тако лакше нашао стратешки партнер.
У нову компанију прешли би пилоти, један број стјуардесе и стјуарта и мањи део менаџмента. Компанија би добила целу флоту, слотове за слетање, од којих само онај у Лондону на Хитроу вреди неколико десетина милиона евра, уговор са "Ербасом" вредан 24 милона евра, који је отплаћен и све остало што у "ЈАТ-у" у овом тренутку доноси профит.
Са таквим миразом нови "ЈАТ", коме се још не зна име, чека партнера који би био спреман да у флоту уложи пола милијарде евра, то јест да купи 10 нових авиона. Слично се десило са "Заставом", кажу у "ЈАТ-у", и тврде да нико од запослених не треба да страхује ни за посао, ни за отпремнину.
"ЈАТ је солвентна фирма, која има одређене тешкоће али ипак иде у позитивном смеру", наводи директор авиокомпаније Срђан Радовановић.
Како тврди, запослени неће остати без посла, повериоци неће остати "кратких рукава", а банке не морају да страхују да неће добити назад своје кредите.
У "ЈАТ-у" не крију да је "Туркиш ерлајнс" заинтересован да буде главни партнер у овом послу. Турци виде могућност да искористе предности домаће компаније у Србији.
Осим тога, већина "ЈАТ-ових" пилота ових дана иде баш у Туску да тражи нови посао и веће зараде. Турска компанија заинтересевона је за њих, стратешким пертнерством добила би 140 обучених пилота који би летели и њиховом флотом.
Економисти упозоравају да треба бити опрезан приликом продаје ЈАТ-а.
Милан Ковачевић истиче специфичност ситуације. "Грађанима је подељено 15 одсто бесплатних акција, запослени ће такође добити нешто. Већ је законом одређено да се ЈАТ приватизује, међутим, то се за сада покушава неуспешно и нерално".
Како наводи економски стручњак, понуђени модел је само један од начина приватизације и то се може учинити или кроз докапитализацију или комбиновано, продајом капитала и докапитализацијом. " Цена ће бити висока", оцењује Ковачевић.
Да подсетимо, "Јат ервејз" у флоти има 12 авиона старих више од 20 година и још три у закупу, а у компанији је запослено 1.200 људи. Прошлу годину завршио је са дугом од 25 милиона евра, док губитак нагомилаван од деведесетих година прошлог века износи 146 милиона евра.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар