петак, 09.04.2010, 07:25 -> 16:07
Како обуздати цене горива
Могућност за ублажавање последица дивљања цена горива, министарства трговине, енергетике и нафташи, виде у смањењу акциза на деривате. У Министарству финансија упозоравају да би то угрозило финансирање здравства, просвете, безбедности и других буџетских корисника.
Шесто поскупљење нафтних деривата од почетка године чека нас од суботе. Нова рекордна цена за бензин износиће 115,7 динара за литар. Могућност за ублажавање последица дивљања цена горива, министарства трговине и енергетике и нафташи, виде у смањењу акциза на деривате.
У Министарству финансија упозоравају да би то угрозило финансирање здравства, просвете, безбедности и других буџетских корисника.
У наредном периоду, Владина радна група разматраће могућности смањења акциза, а први састанак биће одржан данас.
Акцизе од нафтних деривата су један од најсигурнијих буџетских прилива и зато је најважније наћи нови извор финансирања. Како РТС сазнаје, за сада се помињу три могућности.
Први предлог је да се смање акцизе на бензин и дизел за десет одсто, а да се та сума надомести повећањем акциза на течни нафтни гас за аутомобиле.
За Министарство финасија то није решење, јер је приход од акциза на нафтни гас за аутомобиле у прошој години био само три милијарде динара, што је скоро 15 пута мање од прихода од осталих деривата.
Државни секретар у министарству финасија Вук Ђоковић наводи да је течни нафтни гас гориво које не загађује, које нема олова у себи, које је еколошко и у свету постоји пракса да акцизе на течни нафтни гас буду ниже од акциза на бензине и дизел горива.
Стручњаци сматрају да могућности, ипак, има. Ако нема повећања акциза на гас за аутомобиле, ту је други предлог - бутан боце које сада не подлежу акцизи.
Љубинко Савић, саветник за енергетику у Комори Србије, наводи да је нафтни течни гас опорезован само у једном сегменту.
"Други, који обухвата широку потрошњу, домаћинства и индустрију није. Треба обухватити и тај сегмет и треба променити начин убирања тих акциза - на самој граници на царинском складишту и код самог произвођача", објашњава Савић.
Трећи предлог је да се уведу акцизе на другу робу и производе - рецимо, цемент и остали грађевински материјал или на јестиво уље. Акцизе на гориво чине 8 одсто буџета, а ове године планирано је 65,5 милијарди динара.
У Министарству финасија кажу да би исхитрене промене значиле и измену буџетског закона, а подсећају и на обавезе које Србија има према ММФ-у, чија мисија долази у Београд половином маја.
"Чак и када би ми одлучили да у тај процес кренемо, морамо да се договоримо са ММФ-ом, а онда да то спроведемо у закон, што, опет, захтева одређену процедуру. Верујем да ће дотле ситуација на светском тржишту нафте да се примири", наводи Ђоковић.
По свему судећи, од смањења акциза до јуна нема ништа, а можда и дуже. У Министарству финансија подсећају да акцизе на гориво нису смањивали ни 2008. године, када је барел нафте коштао рекордних 150 долара и када је, кажу, земља била у много бољој финансиској ситуацији.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 12
Пошаљи коментар