субота, 20.03.2010, 07:25 -> 10:41
Радници напуштају "Фијат"
Жалећи се да им је посао у "Фијату" тежак и другачији од оног у "Застави", 19 радника одлучило да напусти "Фијат", а још 40 радника најавило да ће урадити исто. Стручњаци објашњавају да су у питању људи у годинама који су ненавикнути на савремене технологије и стандарде.
Последње недеље марта, предузеће Фијат аутомобили прекида производњу у Крагујевцу, како би се фабрика реструктурирала уочи почетка производње нових модела.
Од 1.000 радника, који су од 1. фебруара прешли у компанију "Фијат аутомобили Србија", 19 је одлучило да је напусти и врати се у матично предузеће фабрику "Застава аутомобили".
Још 40 радника најављује да ће до краја овог месеца учинити исто. Иако су прошли све тестове и провере психо-физичких способности, жале се да им је посао у италијанској компанији тежак и другачији од онога што су радили. О томе у "Фијату" не желе да говоре.
Аутомеханичар Томислав Ивановић после само два месеца проведених у "Фијат аутомобилима" одлучио је да се врати у матично предузеће. Има 53 године и три деценије радног стажа. Темпо "Фијата" није могао да издржи.
"Почеле су претње и разне приче - ко иде на боловање, "Фијат" ће да раскине уговор са њим, биће технолошки вишак, а ја морам да идем на контроле", објаснио је своју одлуку Ивановић.
И остали радници који су напустили компанију жале се да због година и за њих потпуно нове технологије нису могли да испуне захтеве послодаваца.
Председник синдиката "Застава аутомобила" сматра да су радници преоптерећени.
"Не може нико да издржи темпо да ради по 12 и 15 сати, да ради суботом и недељом и да нема никакве паузе и одморе" рекао је Зоран Михајловић, председник Синдиката "Застава аутомобили" и додао да је за нормалан физички рад потребан одмор као што и у Закону стоји.
За стручњаке оваква одлука радника није изненађење, подсећају да се стандарди и захтеви послодаваца у Европској унији разликују од оних у Србији.
"Не треба заборавити да су то људи који су се одвикли од нормалне радне средине и нормалних радних задатака и да су далеко од савремене технологије и савремених стандарда", објаснио је професор Момчило Стојковић, социолог рада.
Због тога, а и због њихових година, радници тешко могу да одговоре на захтеве послодаваца, каже Стојковић.
За раднике "Фијат аутомобила" 1. априла истиче двомесечни пробни рад. Они тада заснивају стални радни однос у италијанској компанији и за њих ће то бити нови почетак. Брине их непостојање колективног уговора којим би била прецизирана њихова права.
Зато им повратак у матичну фирму улива сигурност. И даље ће примати зараде из републичког буџета, а из "Заставе" ће одлазити уз обавезни социјални програм.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 31
Пошаљи коментар