Читај ми!

Све више половњака, све веће загађење – раст увоза старих возила увећава и цене и забринутост

Расте увоз половних аутомобила у Србију – у првом полугодишту ове године увезено је их око шест хиљада више него у истом периоду претходне године. Са тим растом долази и већа забринутост за безбедност у саобраћају и квалитет ваздуха, јер је скоро 40 одсто увезених половних аутомобила старије од 15 година. Један од главних разлога, према мишљењу упућених, јесте ниска куповна моћ грађана.

Од почетка године, у Србији је увезено скоро пет пута више половних него нових аутомобила. Први власници нових возила углавном су правна лица, док се већина грађана и даље одлучује за половне аутомобиле, старије од десет година.

Према подацима Српске асоцијације увозника возила и делова, од почетка године први пут је регистровано око 4.200 половних аутомобила млађих од пет година.

"Имамо већи број увезених аутомобила старијих од 15 година – 'евро 3', 'евро 4' стандард – него што је нових возила продато. Последице су еколошке, али и безбедносне, јер аутомобил стар 23 или 24 године можда може да прође технички преглед, али су склопови и елементи који се на прегледу не проверавају – у упитном стању“, каже Борис Ћоровић из Српске асоцијације увозника возила и делова.

Смањује се број "евро 3" стандарда

Контролу над увозом врши и Агенција за безбедност саобраћаја, која годишње издаје од 140.000 до 170.000 уверења, неопходних за увоз половних возила.

Према њиховим подацима, просечна старост возила у Србији је више од 17 година – од укупно нешто мање од три милиона регистрованих аутомобила.

Добра вест је да се смањује број возила са моторима "евро 3" стандарда, који су велики загађивачи, али је Србија и даље једна од ретких земаља која их увози.

"Бележимо пораст броја електричних и хибридних возила, која су безбеднија и опремљена напреднијим системима. Сва нова возила морају да имају одређени број АДА (ADAS) система за асистенцију возачу, што их чини и безбеднијим. Према званичној статистици, фактор који највише утиче на саобраћајне незгоде и даље је возач, док је техничко стање возила узрок у свега 0,3 одсто случајева", објашњава Милан Милојевић из Агенције за безбедност саобраћаја.

Провера историје и детаљан преглед половњака

Ипак, што је возило новије, то су и његови безбедносни системи напреднији – али и скупљи. Док цене нових возила остају стабилно високе, наставља да расте и износ који је потребно издвојити за половна возила.

Стручњаци упозоравају да ће цене наставити да расту, јер се бележи појачана потражња за половњацима широм Европе.

"Цене половњака расту пре свега због раста цена на тржишту ЕУ, од којег зависимо када је реч о увозу. Код нас у компанији, цене су ове године порасле између 10 и 15 одсто, а главни разлог је скупља набавка – јер су и цене у иностранству знатно више", истиче Владимир Ћосић, генерални директор компаније "Аутоленд Компресор".

Куповина половног аутомобила биће мање ризична ако се пажљиво провере сервисна историја возила и обави детаљан технички преглед.

Стручњаци препоручују возила која су купљена нова у Србији и која су имала што мањи број претходних власника.

понедељак, 21. јул 2025.
32° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом