Нови систем очитавања струје – шта то значи за грађане
Од јуна "Електродистрибуција Србије" са месечног прелази на тромесечно очитавање. За неке категорије потрошача и оне који имају паметна бројила, читање ће и даље бити месечно. Још крајем фебруара, грађанима је дата могућност и самоочитавања са достављањем података до 6. у месецу.
"Електродистрибуција" читаће бројила тромесечно, а грађани ће рачуне за струју, као и до сада, добијати сваког месеца на основу процењене потрошње домаћинстава. Месечно очитавање остаје за оне који већ имају паметна бројила јер се она читају даљински, као и за самочитаче којима је дато више могућности.
"Почињемо да примењујемо Закон о енергетици, члан 197а, у коме је очитавање најмање једном годишње. А ми ћемо сходно нашем искуству, пракси, боље је и за кориснике, а и за Електродистрибуцију, да очитавамо једанпут у три месеца", каже Биљана Комненић, директорка "Електродистрибуције Србије".
Према њеним речима, Електродистрибуција је у протеклом периоду радила на мобилној апликацији, где већ имају више од 220.000 пријављених потрошача да се сами очитавају.
"Грађани могу да се пријаве и на ЕДБ путем мејла и на број телефона 0800 360 300, то је број контакт центра који почиње са радом 1. јуна, или могу у свакој дистрибуцији да предају папир са очитаним стањем“, рекла је Комненовићева.
Нови начин је у складу са европском праксом где постоје различити периоди очитавања. Тек неколико скандинавских земаља има даљинско месечно очитавање.
"То првенствено зависи као од тарифног система и од Закона о ПДВ-у, а такође и о тога да ли се ручно или аутоматски очитавају бројила. У Немачкој, Аустрији, Белгији је бројила очотавају једном годишње, а за сваки месец се одређује аконтација. Француска је негде на пола, очитавање потрошње врши се на шест месеци", каже Жељко Марковић, стручњак за енергетику Удружење енергетичара.
Прве реакције грађана
Ипак, прве реакције грађана су различите јер желе да виде како ће то функционисати.
"Очитавање на три месеца и апликација да се користи, већ су опробана ствар у том великом свету, да се смањи људски фактор и све је транспарентно", каже један грађанин.
Други страхује од, како каже, нагомилавања на кућни буџет, јер ако не плати рачуне када се заврши месец, улази у следећи.
"Па збуњена сам баш, није ми јасно. Нисам задовољна, више ми одговара да долазе да очитавају", наводи једна грађанка.
Надлежни подсећају - месечни рачун треба плаћати, а са аконтацијама на тромесечном нивоу неки могу имати и претплату, а неки ће морати да доплате. Док је самоочитавање на добровољном нивоу.
"Грађани су често имали примедбе на наше читање, тако да је сад остављена могућност да сами очитају, да то буде тачан податак. Рачуни ће да стижу пре, тако да у року од два дана стижу рачуни по послатим подацима. Није обавеза још једанпут напомињемо“, каже Биљана Комненић.
Стручњаци оцењују - померање периода читања исплативије је за Електродистрибуцију јер ће смањити трошак за ангажовање друге фирме која је услужно радила тај посао. А може бити исплативије и за грађане који имају велику потрошњу.
"Ако продужавате тај обрачунски период, наравно може се десити да онај месец где сте улазили у црвено, а следећег месеца сте мање трошили, да се, како би се рекло, то размаже и смањи потрошња у црвеној зони", каже Жељко Марковић.
ЕДБ убрзава уградњу паметних бројила
У Електродистрибуцији кажу да убрзавају уградњу паметних бројила, јер су услов за даљинско мерење потрошње.
"Имамо уграђених већ 600.000 бројила у електродистрибуцији Србије. Наредни период до краја године требали бисмо да урадимо још 600.000 бројила, да заменимо 600.000 старих бројила. Надамо се да ћемо до краја деценије имати 80 одсто замењених бројила, што је европски стандард“, каже Биљана Комненић.
Подсећамо, месечно очитавање остаје и за потрошаче на комерцијалном снабдевању, као што су установе, институције, предузећа и фабрике.
Коментари