уторак, 16.03.2010, 07:07 -> 12:19
Услови и ризици задуживања
Грађанима Србије већина банака нуди готовинске кредите без јасних објашњења о условима, оценила Асоцијација потрошача. С друге стране, потрошачи су недовољно и неадекватно информисани о својим правима и начинима да их остваре.
Асоцијација потрошача Србије спровела је, методом "тајни купац", истраживање понуда најтраженијих, готовинских кредита. Утврђено је да се финансијске услуге у Србији нуде под недовољно јасним условима и да уговори дозвољавају различита тумачења. С друге стране, потрошачи су недовољно и неадекватно информисани о својим правима и начинима да их остваре.
Под којим условима може да се добије 400.000 динара кеш кредита и на колико година, колико се често и на основу чега може мењати камата, да ли су службеници љубазни, да ли је могуће добити уговор пре потписивања - та питања тајни купци поставили су службеницима новосадских и београдских филијала 10 највећих банака.
"У банкама су углавном били љубазни, заинтересовани, али информације нису биле потпуне ни јасне. Тако да, кад је сео и сложио све, купац није могао да се одлучи", рекла је Борислава Дејановић из Асоцијације потрошача Србије.
Народна банка је крајем прошле године посебном одлуком обавезала банке да јасније приказују услове под којима пружају услуге, јер је центар за заштиту корисника финансијских услуга за годину дана добио више од 1.500 приговора. Око 80 одсто њих, односило се на рад банака.
Непоштене одредбе
Највише приговора односи се на повећање каматних стопа, превремену отплату кредита, рефинансирање, валутну клаузулу, ревалоризацију дуга растом цена на мало, а затим следе приговори на депозите и платне картице, рекла је Радица Димитријевић из НБС.
Потрошачима смета што банке продају спорне кредите фирмама које се баве утеривањем дугова, а да о томе ни не обавесте дужника.
Такође, банке нуде бесплатно отварање рачуна или издавање картица, а онда наплаћују њихово гашење.
Кредити су скупи, а сав ризик пословања пребацује се на крајњег корисника. То су, како кажу потрошачи, непоштене одредбе.
"У Србији се не поштује основни принцип Европске уније. Те непоштене одредбе унапред су дефинисане и оне су аутоматски ништавне на суду. Уговор опстаје само ако може без њих, што је велики проблем", рекла је председница Управног одбора Асоцијације потрошача Србије Едина Попов.
"Морамо да ускладимо законе са европским, да приступимо едукацији потрошача, али и пружалаца услуга", рекла је помоћник министра трговине Љиљана Станковић.
Поред нових закона којима ће бити регулисано тржиште, на бољи положај потрошача у Србији требало би да утиче и примена Прелазног трговинског споразума.
На основу тога, у удружењима потрошача очекују да се грађанима убудуће дају прецизније информације о условима и ризицима задуживања.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар