Читај ми!

Куповина половњака једначина са више непознатих – у ЕУ очекују пад цена, шта је најисплативије у Србији

Број оних који купују нове аутомобиле у односу на исти период прошле године порастао је за трећину. Купцима су најзанимљивији аутомобили са мањом кубикажом. И даље се највише траже бензинци. Петар Величковић, пи-ар сајта "Половни аутомобили" каже за РТС да је спроведено истраживање у ЕУ међу трговцима аутомобила и 60, 70 одсто њих верује да ће пасти цене половњака. Ако се тај тренд буде прелио код нас, биће добро, али морамо да чекамо, каже Величковић.

Недавно се чекало месецима да стигне нов аутомобил, који је купац платио. Због тога су се, између осталог, многи одлучивали да купе полован. Ни они одавно нису јефтини, као ни кредити за њих. Када већ скупо плаћате, како да изаберете добар половни аутомобил?

Поједини су спремни да купе аутомобил стар 10 година, готовином. Неки и на кредит, али онда је скупљи за хиљаду или две евра. Уверени су да су добро прошли, јер је увезен из Швајцарске, а прешао је само 150.000 километара, лимарија је у добром стању. Међутим, да ли је куповина половњака добра одлука, зна само ауто-механичар.

"Када видим километражу око 150.000 километара, прво што ми пада на памет је да је враћена километража. Онда отварамо чеп уља да видимо да ли се хвата бело или не, чеп од воде да видимо да ли има емулзије или не, меримо компресију“, каже ауто-механичар Ненад Марковић.

То може да буде тек један проблем. Документација би могла да буде други, ако сте аутомобил купили од некога кога не познајете, или од фирме која возило није превела на своје име.

"Људи купе аутомобил, који је нелегалан, који је купљен негде у иностранству, који буде заплењен кад тамо оду или да купе аутомобил са промењеним подацима и километражом, измењеним мотором, бројем шасије. Такву ситуацију не можемо да решимо ако немамо адресу коме се обраћамо. Ви остајете и без аутомобила и без пара“, рекао је Младен Алвировић, уредник емисије САТ.

Половни аутомобили у Србију се најчешће увозе из Швајцарске, Намачке, Белгије и осталих земаља Европске уније. Већ то је добра препорука, када се размишља о куповини аутомобила. Али цене су више за 20 до 30 одсто него пре пандемије. Због све скупљих кредита последњих неколико година, грађани све чешће плаћају готовином.

"Пресудно је која је цена аутомобила, онда иде стање аутомобила, колико је прешао, да није лупан или ударан, витални делови, какав му је мотор и мењач. Дођу виде, па пробају, па доведу рођака. Тај који се разуме, дође види, ако му се свиди аутомобил, купи га, али врло мали број је таквих“, рекао је Борко Чаркиловић који ради продају аутомобила из увоза.

Није мала ствар куповина аутомобила, без обзира да ли је нов или полован.

Шта се највише тражи и продаје

Првих месеци ове године је порасла продаја нових аутомобила. И то за око 30 одсто у односу на исти период прошле године. Током јануара и фебруара грађани су купили 1.114 путничка аутомобила. Ипак, чињеница је да готово 70 одсто укупног тржишта чине правна лица, односно компаније које су обнављале свој возни парк. Они највише купују моделе "Шкоде".

Међутим, возачи у приватној режији имају другачија интересовања.

У прва два месеца ове године најпродаванији су "хјундаи тусон" и "тојота јарис крос", док је "Шкодин" модел "камик" на трећем месту. Следе "дачија сандеро", и "Тојота" са још једним моделом "корола".

Занимљиви су и подаци о томе које аутомобиле купујемо када је реч о погонском гориву.

Чак 668 нових путничких аутомобила продатих у прва два месеца су са бензинским моторима, док у истом периоду није продато ни 100 дизелаша.

Током јануара и фебруара продато је само шест електричних аутомобила, али зато хибрида има прилично много.

Купцима су најинтересантнији аутомобили са мањом кубикажом. Конкретно, највише возила продатих у јануару и фебруару било је са запреминама мотора између 1.300 и 1.500 центиметара кубних, а одмах за њима су возила чији мотори не прелазе 900 кубика. Ово је очекивано, јер је за оваква возила регистрација јефтинија.

Раст продаје и половњака

Петар Величковић, пи-ар Сајта "Половни аутомобили" каже за РТС да и код половних аутомобила имамо благи раст продаје.

"Продато је нешто мање од 19.000 аутомобила из увоза. Ми имамо пар година уназад пад продаје половњака на годишњем нивоу“, напоменуо је Величковић.

Каже да цене нису пале и да се сви надају да ће пасти. Навео је пример истраживања на територији ЕУ где је учествовало више од 9.000 трговаца из више земаља и 60, 70 одсто њих верује да ће пасти цена половњака.

"Ако се тај тренд буде прелио код нас, биће добро, али морамо да чекамо“, истакао је.

Према његовим речима, на нове аутомобиле се не чека толико дуго као некада, јер су се ланци снабдевања стабилизовали.

На питање да ли се више исплати куповина јефтинијег модела новог аутомобила или скупљи модел половног, Величковић каже да нема универзалног одговора.

"Сваки појединац мора да донесе одлуку, зашто је њему потребан аутомобил. Неким људима куповина новог аута даје сигурност, јер има гаранцију, можда нема намеру да га прода наредних десет година. Има и купаца који се везују за одређени бренд“, рекао је Величковић.

Како каже, куповина аутомобила је инвестиција највећа после куповине стана и свако мора да донесе одлуку за себе спрам својих финансијских могућности.

Величковић сматра да држава треба да нађе начина како да се избори да при куповини не буду злоупотребе попут враћања километраже.

"Постоје гаранције које дају власници плацева, гаранције на пређени број километара, гаранције на тренутно техничко стање аутомобила, гаранција на легалност. Постоје начини на које можемо да проверимо историју аутомобила“, напоменуо је Величковић.

Када је реч о хибридним аутомобилима, каже да расте његова популарност и напомиње да нису скупи за одржавање.

Када је реч о електричним аутомобилима, каже да годишњи трошкови за одржавање износе око 200 евра што је веома мало у односу на половњаке који потенцијално могу да буду јако скупи за одржавање.

Додао је да се код нас пуњење електричних аутомобила и даље не наплаћује, већ се плаћа само паркинг.

На питање ако неко крене на море у Грчку електричним аутомобилом да ли ће имати где да га пуни, Величковић каже да ће имати где да га пуни и да је потребно сада само боље испланирати пут.

уторак, 30. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво