уторак, 02.03.2010, 07:45 -> 07:52
Расту рате за лизинг
Грађани који су на лизинг купили ауто пре три године, када је евро био 78 динара, сада за рату дају 30 одсто више због слабљења курса динара. Плате су замрзнуте, а возила појефтинила, па многи власници, уместо рате, банкама враћају кључеве од кола.
Због нестабилног курса динара многи грађани који су купили кола на лизинг, рате отплаћују неповољније него што су очекивали. Тако, грађанима који су кола на овај начин купили пре три године, када је евро био 78 динара, за рату дају 30 одсто више динара од првобитне суме.
На основу података Агенције за привредне регистре и лизинг кућа, од укупног броја аутомобила купљених на лизинг, половина су путнички аутомобили.
Уз то, статистика говори да када је реч о раскиду уговора, у два од три случаја уговор за лизинг раскидају власници путничких аутомобила.
Инструктор вожње Жарко Минић израчунао је да за ауто, уместо половине, даје две трећине своје плате.
"Када сам купио аутомобил коштао ме је 13.800 евра и прва рата ми је била 14.000 динара што је било пола моје плате, а сада је рата 19.800 динара или две трећине моје плате. Аутомобил ће ме у отплати коштати 4.000 евра више због курсне разлике, рекао је Жарко Минић.
Аутомобили су због светске кризе у последње три године појефтинили 20 до 30 одсто. Половни и аутомобили стари две до три године такође су пали и до 50 одсто вредности, па њиховом продајом не може да се отплати ни преостали дуг банци или лизинг кућама.
"Пошто су аутомобили сада јефтинији него икад, купцима се не исплати да продају ауто и да врате дуг. Једини излаз је рефинасирање, односно да се распрограмира дуг на више рата и користи возило", рекао је Милош Петровић из Удружења увозника аутомобила.
Економисти кажу да ће се проблеми изазвани растом курса евра умножавати, јер плате у динарима номинално не расту.
"Народна банка би требало да почне да врши деевроизацију курса јер ћемо овако имати великих проблема у будућности. Нарочито се треба пазити да ће курс динара расти", рекао је економиста Милан Ковачевић.
У међувремену нови аутомобили све чешће се купују за готовину, јер нико није сигуран колико ће на крају отплате коштати возило.
"Сада имамо више купаца за кеш него пре две три године, а главни разлог је клизање курса и јако строги услови да би се кредити за возила одобрили", рекао је Душан Цинцар из фирме "Ауто Чачак".
Услед изузетног појефтињења возила и опреме који буду враћени због раскида лизинг уговора, дешава се да возило старо само неколико месеци лизинг кући створи губитак већи од 10.000 евра.
Ради смањења штете, лизинг куће проблем најчешће решавају продајом за готовину, неке куће пребацују та возила у "рентакар" агенције или, што је најређи случај, поновно га враћају на лизинг.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар