Читај ми!

Криза празни корпе

Грађани Србије све мање купују. Промет у трговинама мањи за 10 одсто у односу на период пре годину дана. Цене прехрамбених производа, као последица овогодишње суше, до пролећа идуће године, додатно ће порасти између 5 и 15 одсто, процењују стручњаци.

Промет у трговинама у Србији у октобру 2012. мањи је за 10,5 одсто него у истом месецу прошле године. Са просечном платом од четрдесетак хиљада динара све је теже приуштити и оно најосновније. Стручњаци процењују да ће због економске кризе продаја и даље падати и да ће цене прехрамбених производа, као последица овогодишње суше, до пролећа идуће године додатно порасти између 5 и 15 процената.

Стандард и промет су као браћа близанци, кад је једном лоше и други то осећа. Пара је све мање, а многи се тешко присећају кад су задњи пут купили нов намештај или комад технике.

Ово није криза понуде, већ криза тражње, слажу се произвођачи и трговци. Навике потрошача су се битно промениле.

Власник компаније "Јела" у Јагодини Мирољуб Радовановић каже да потрошач сада тражи да за мало новца добије што већу услугу.

"Ту већу услугу ми произвођачи дајемо кроз разне рате, кроз разне кредите, на нека одложена плаћања. Наравно, с друге стране тај потрошач који нема довољно пара тражи опет и неки већи квалитет за те неке своје мале новце", рекао је Радовановић.

На почетку кризе 2008. годишњи промет у малопродаји прелазио је милијарду и 200 милиона динара, да би се до 2011. године смањио готово за 350 милиона. Продаја је кренула низбрдо. За само три године мања је за 28 одсто.

У свету и код нас све су траженији стручњаци који помажу фирмама да побољшају продају.

"Трговцима саветујемо да посматрају како се понашају купци, како доносе своје одлуке, и да кад то виде прилагођавају свој начин рада, своју понуду купцима, њиховом начину куповања. И да у тој области посебну пажњу поклањају подручју цена које су све важније у овим временима", каже Давор Фабчић, генерални директор "Mеркури интернешнал". 

У односу на период од јула до септембра прошле године, ове године највише је смањена продаја фармацеутских производа, 17 одсто. Следе средства за чишћење и одржавање домаћинства више од 13 одсто, па продаја тепиха, 10 процената.

Драгољуб Рајић из Уније послодаваца Србије каже да се у наредном периоду очекује да ће цене производа у домаћим трговинама расти од пет до 15 одсто.

"И произвођачи и трговци практично имају та очекивања због последица овогодишње суше и због тога што ће улазне цене производа за индустријску прераду бити повећане", каже Рајић.

Очекује се да овог пута, због страха од даљег пада продаје, произвођачи и трговци могући пораст улазних цена, највероватније неће пребацити на крајње потрошаче.

Број коментара 6

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 23. новембар 2025.
1° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом