понедељак, 05.03.2012, 09:28 -> 11:16
Курс поскупљује гориво
Поскупљење горива повезано је са падом динара, каже уредница "Балкан магазина" Јелица Путниковић. Мера утврђивања највише цене горива значила би уравниловку, свуда би била најскупља цена и имали бисмо ситуацију као пре либерализације тржишта, истиче Путниковићева.
Цене горива у Америци расту 25 дана заредом, због повећане глобалне тражње и чињеница да многе земље стварају резерве у очекивању још лошијих вести. Разлозима за поскупљење у Србији од 10 динара од почетка године треба додати и лед на Дунаву, па онда отапање леда на Дунаву, скок евра.
Уредница Балкан магазина Јелица Путниковић каже да је добра ствар што Србија нема најскупље гориво у региону, макар психолошки, али да је поскупљење скопчано са падом динара у односу на евро, у односу на долар, што поскупљује гориво у Србији.
Коментаришући објашњење Владе да прати кретање цена и да ће реаговати у случају да оне изађу из тржишних оквира, Путниковићева је истакла да је у Србији тржиште либерализовано.
"Ми имамо либерализовано тржиште, а често се чују коментари власника пумпи да је НИС крив за цене оволику цену горива. У суштини, либерализовано тржиште значи да они не морају да купе гориво код НИС-а, могу да га увезу из неке рафинерије у окружењу", рекла је Путниковићева у Дневнику РТС-а.
У Србији, како је навела, послују и неке компаније европског ранга, као што су ОМВ, Мол, словеначки Петрол, које имају своје рафинерије.
"Те компаније би могле у крајњем случају да покушају да искористе ову психолошку битку за тржиште и да привуку власнике малих бензинских пумпи, да им јефтиније продају гориво или да направе неки други помак, ако им је НИС прескуп и ако им је једина конкуренција", каже Путниковићева.
У јавности се помињу неколико могућности контролисања цена. Једна је ограничавање маржи, друга административно утврђивање ценовника.
"Ако буде донета мера утврђивање највише цене горива имаћемо уравниловку, свуда ће бити та најскупља цена и једноставно ћемо имати ситуацију као пре либерализације. Ако су две пумпе једна преко пута друге, неко ће спустити цену за динар, пола динара за литар бензина или дизела, на шта ће возачи реаговати, али то није право тржиште", наводи Путниковићева.
Према њеним речима, ако су већ либерализоване цене, државне институције, инспекције -царина, тржишна инспекција, разне финансијске контроле требало би да виде како ко послује, јер није јасно како неки изведу да два пута у току 24 сата нивелишу цене.
"Има ту још простора да се реагује државном контролом, не тако да се утврди цена по којој ће нам продавати гориво, већ да се направе услови тржишног пословања и онда ће нафташи морати да почну конкурентно да се боре једни против других", каже Путниковићева.
Говорећи о разлозима за поскупљење горива како на светском нивоу, тако и у Србији, Путниковићева је рекла да има ту и аргумената који нису прави разлог да поскупи гориво у Србији, али једноставно трговци користе прилику.
"Ми кад прочитамо да је у Лондону поскупело гориво, да се у Хрватској возачи буне због високих цена, онда ће они повећати цену горива и ми ћемо рећи, па добро, није тако скупо као у комшилуку", објаснила је Путниковићева.
Говорећи о могућности да посупљење горива изазове и друга поскупљења, Путниковићева је рекла да би држава и ту требало да наступи са својим аргуменатима, јер су неке друге цене под контролом државе или локалних самоуправа, као што су цене превоза.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар