понедељак, 05.12.2011, 08:25 -> 12:15
Закон штити клијенте
Нови Закон о заштити корисника финансијских услуга данас ступа на снагу. Законом би требало да се боље заштите права клијената у пословању са банкама.
Шест месеци од доношења, од данас почиње да се примењује нови Закон о заштити корисника финансијских услуга. Тиме би требало да се заштите права клијената који су до сада тешко доказивали пропусте банака.
Основна новина јесте предвидивост израчунавања маржи и враћање камата на почетни ниво при склапању кредитних уговора.
Нови Закон требало би транспарентније да прикаже правила која ће за обе стране важити при склапању уговора о кредитирању, а то се односи на следећа права: на равноправност и корисника и давоца услуге, на информисање, на одредивост камате и на заштиту од дискриминације.
Такође, клијент је дужан да се упозна са предуговором, али и може и да одустане од уговора у року од 14 дана, осим у случају стамбених кредита. Клијенти имају и право на превремену отплату са нижом стопом по средњем курсу.
Ипак, грађане највеће интересује начин израчунавања марже.
"Дакле маржа се израчунава ако пођемо од тих пет одсто, рецимо иницијалне валореме, на начин да се тих пет одсто иницијалне номиналне каматне стопе умањи за вредност референтне каматне стопе, на пример еурибора, ако је он поменут у уговору, али који је важио на дан закључења уговора", каже Мира Ерић Јовић, вицегувернерка НБС.
Управо промена те камате после закључења уговора је највише збуњивала клијенте. Иако је јасно да би марже требало вратити на почетни ниво при уговарању, питање је шта са неоправадано узетим вишком новца кроз отплаћени део.
Ко одлучи да се упусти у такву авантуру, мораће да се позове на стари Закон о облигационим односима.
"То је регулисано, рекла бих, на општи начин, и за такве пропусте је надлежан суд", каже вицегувернерка НБС.
Од данас клијентима следи и позамашно администрирање и одлазак у банку, ради прецизнијег информисања, што је утемељено у неколико закона, али ће за многе то бити питање границе добог укуса.
"Ми смо чули, чак, рецимо, да за сваки аранжман који се ради са банком они траже потпуно нове, а исте идентичне податке, опет, иста документа која су већ предата, и то већ представља лошу пословну политику банке, тако да би банка од свих тих докумената могла да формира листу својих клијената", каже Драгољуб Ђорђевић, председник Адвокатске коморе Србије.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар