Пожари у аутомобилима на путевима Србије све чешћи – који су узроци и како се заштитити
У Србији се годишње на путевима запали око 1.500 возила, што је пет пута више него пре седам година. Стручњаци су сагласни да је потребно поседовати противпожарни апарат.
Мирис нагоревања пластике и пластичних делова у кабини возила први је знак да нешто није у реду и да је потребно искључити се из саобраћаја.
Милорад Спасојевић, начелник одељења у Управи за ватрогасно-спасилачке јединице СВС, истиче да је најбоље и најбезбедније зауставити се у десну страну пута, било да је у питању ауто-пут, магистрала или било која друга саобраћајница.
"Потребно је да сви путници безбедно напустите возило, затим лагано одшкринути хаубу и видети да ли се уопште ствара дим под хаубом. Ако јесте, онда је најбоље ту, ако немамо противпожарни апарат, одмах позвати 193, однсоно ватрогасно-спасилачку екипу која ће доћи и реаговати на потенцијални настанак пожара", каже Спасојевић.
Милан Илић из Агенције за безбедност саобраћаја наглашава да ако се евентуално примети одређени пламен, под условом да је мањи, учесници у саобраћају треба да покушају да га угасе, нарочито ако имају противпожарни апарат.
"Препорука стручњака је да никако не покушавају да пожар угасе водом, ако је електрична инсталација. Уколико је већи пожар, потребно је позвати ватрогасну службу", закључује Илић.
Првенеција и санација
Аутомобили, аутобуси, камиони – горело је све. Од почетка године више од 1.420 пута сектор за ванредне ситуације гасио је пожар на моторним возилима.
Професор на Саобраћајном факултету у Београду Крсто Липовац објашњава да може да се наслути који фактори доприносе да се возило запали на путевима.
"Један од њих свакако је и старост возила. С друге стране, добрим делом томе доприноси и ниво одржавања аутомобила. У последњем периоду смо смањили позорност и пажњу – и држава и власници возила – колико је значајно редовно одржавање аутомобила", сматра Липовац.
Спасојевић тврди да је један од највећих узрока неисправност електроинсталација.
"Варница је довољна да падне на неки од запаљивих делова – гуме или пластику, поготово ако су додатно натопљени цурењем мазива горива од самог моторног возила", закључује Спасојевић.
ПП апарат да постане обавезан
Још један од изазивача пожара на аутомобилима су такозвани ДПФ филтери за дизел моторе – издувни систем где се развија веома висока температура. Неадекватно одржавање тих филтера разлог је зашто су се неки од аутомобила запалили.
Липовац напомиње да је технички преглед тачка на којој ће се препознати евентуални кварови, односно потенцијалне опасности од запаљења.
"Технички преглед има одговорност да елиминише неисправна возила, али и да стручним саветима помогне власницима на тај начин што ће им указати на значај одржавања возила и слабе тачке на аутомобилима", истиче Липовац.
У Србији, за сада, поседовање противпожарног апарата у возилу је на нивоу препоруке. Ако се број запаљених возила од почетка године пореди са 2019. или 2020. годином, када их је било око 300, упућени су сагласни у оцени да би ПП апарат могао да постане обавезан.
Коментари