Зашто школе постају места за излив насиља – ко, када и шта треба да ради

Снежана Вуковић из Министарства просвете каже за РТС да је комплексно време у коме се деца школују. У овом тренутку немамо синергију деловања и зато је формирана радна група која треба да се избори са насиљем у школама, истакла је Вуковићева. Потребно је да се тачно зна ко, када и шта ради у ситуацији када се догоди насиље.

Крајем прошле године донет је низ мера за борбу против насиља у школама. Снежана Вуковић из Министарства просвете рекла је за РТС да је комплексно време у коме се школују деца.

"Технологија брзо преноси информације, неке су можда тачне, неке можда нису, али оне долазе до деце неселективно, тако да је питање њихове личне перцепције неке ситуације да ли ће проценити да је то лаж или не. Морамо да радимо интензивно на томе, да имамо критични став према информацијама које долазе путем различитих медија, не само одрасли него најпре млади – који су склони да поверују свему што се објави", рекла је Вуковићева.

Крајем прошле године донет је низ мера за борбу против насиља у школама, међу којима и да владање улази у просек, веће новчане казне за родитеље, дуже трајање друштвено-корисног рада за децу.

Одговарајући на питање какви су ефекти тих мера за три месеца од када су донете, Вуковићева каже да има помака у системском смислу:

"Све то смо урадили, припремили смо измене протокола – правилника који се односи на протокол о поступању у ситуацијама насиља, изменили смо правилник који се односи на друштвено-корисни рад, који неће бити само казнена компонента, он ће бити обавезан за све школе и ученике у школи, што говори о стварању неког вредносног система унутар кога постоји емпатија, толеранција и гаје се неке вредности којима би требало да се вратимо, а неке нове да стекнемо."

Правилници су измењени, али нису објављени

Правилници су измењени, али нису објављени, јер морају да буду у складу са законима.

"Све је припремљено, дописе смо послали школама. Указали смо на значај превенције, указали смо на значај операционализације коришћења мобилних телефона, припреме неких интерних докумената унутар школе, јер то је законом већ прописано, кажњиво коришћење телефона у одређеним ситуацијама, припремили смо стручно упутство за рад разредних старешина, радимо анализу финансијских ефеката да би одељенски старешина у складу са тим закључцима имали већи коефицијент", истакла је Вуковићева.

Ургентне мере

Вуковићева каже да је ургентна мера што је министар просвете урадио, организовао је рад радне групе која је интерсекторска.

"Јуче смо имали први састанак, радићемо са колегама из Министарства здравља, МУП-а, Министарства за демографију", каже она.

Према њеним речима, важно је да покушавамо да са другим системима направимо консензус и ефикасне заједничке мере поступања у одређеним ситуацијама.

Додаје да само министарство не може да ради на тако комплексном проблему који захвата све системе.

"Заједнички да радимо на превенцији, примени општег протокола који постоји низ година, али и конкретизација активности за примену тог општег протокола: шта ради школа, када се обраћа, кажемо обраћа се МУП-у, Дому здравља, али ми морамо да знамо шта ради тада Центар за социјални рад", напомиње Вуковићева.

У овом тренутку нема синергије деловања и зато је формирана радна група, додаје и објашњава да је потребно стручно упутство да тачно знамо ко, шта када, да наставник зна ко, када и шта треба да ради из спољашње мреже подршке

И школе је потребно да се обраћају спољној мрежи подршке

Очекује да колеге из других министарстава покажу сарадњу. Јуче су били заинтересовани да унапредимо сви заједно наш рад и синергијски делујемо, подвукла је она.

Нулта толеранција на насиље у школама

Вуковићева каже да је ово пут да учимо јавност да нулта толеранција подразумева да на свако насиље морамо да одговоримо мерама, да се промене обрасци понашања, о било коме да се ради.

Имамо све већи број породичног насиља, према женама, или према деци, Важно је да на много начина реагујемо ефикасно.

Нулта толеранција подразумева да у свакој ситуацији насиља реагујемо, поновила је.

"Наравно да не смемо да толеришемо насиље од било кога да долази, са било које стране, морамо да осмислимо обрасце понашања и понудимо деци који су то обрасци адекватни и школа има ту важну улогу", нагласила је Вуковићева.

Насиље према наставницима

Вуковићева каже да је 2020. промењен правилник о протоколу поступања у ситуацијама насиља и тада су унете одређене измене које се односе на ситуације насиље према наставницима.

Не мисли да су наставници обесправљени, једино право које је узето последњих десет година је право за физичким кажњавањем детета – које не сме да се догађа од било кога.

Додаје да постоје други механизми како може да се утиче на рад детета и интензивно се ради на томе, кроз превентивни рад, стручно усавршавање наставника, како да поступају у ситуацијама када се насиље догоди.

Каже да наставници не користе све механизме, не користе све могуће инструменте који су им дати. "Наш сајт и сајт Завода за унапређивање образовања је пун материјала које наставници могу да користе", рекла је Вуковићева.

Педагози и психолози у школама

Пре неколико година је смањен број стручних сарадника у школама, али један од закључака радне групе која је рад завршила 20. децембра је био повећање броја стручних сарадника, истакла је Вуковићева.

Према њеним речима, ради се финансијска анализа и анализа ефеката како би се омогућио да већи број стручних сарадника буде део система.

"Паралелно радимо на обукама постојећих стручних сарадника у школама и вртићима, да би имали већи дијапазон инструмената, механизама које би могли да користе", закључила је Вуковићева.

четвртак, 28. март 2024.
19° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво